23948sdkhjf

Kabotasjekrim til Stortinget: Kommer de saftige gebyrene nå? Men for sent?

For snart to år siden ble det diskutert gebyrsatser på opp til 70.000 kroner for kabotasjebrudd. Og så havnet gebyrforslagene i en skuff.

KABOTASJEKRIM I FOKUS: Nå på fredag la regjeringen fram et lovforslag for Stortinget for mer bruk av overtredelsesgebyr når yrkestransportregelverket brytes.

Blant annet for kabotasjekrim. Eller overtredelser som det vel mer korrekt blir når/hvis man får gebyr.

- Nå vil vi gjøre det enklere å sanksjonere mot brudd på yrkestransportreglene ved kontroller langs veien. Det gir en effektiv håndheving av reglene, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding på fredag.

Følg saksgangen i Stortinget HER og grunnlaget for saken HER

Kunstig handlekraft?

Som mange av våre lesere husker og har testet, ble det for halvannet år siden (1.9.21) innført en betydelig liste nye gebyrmuligheter for utekontrollørene hos vegvesenet. Les saken på Tungt.no her.

Saker kontrollørene tidligere måtte anmelde til politiet, kunne de fra da av utferdige et gebyr eller flere for på stedet. Denne nye gebyrlisten ble behørig omtalt god tid i forveien.

Ikke minst ga vi det omtale da det gebyret bransjen selv etterspurte mest – gebyrer for ulovlig kabotasje - «forsvant».

For i nærmere 15 år var ulovlig kabotasje et av de større problemene for konkurransekraften til norsk transportbransje. I i forkant av den nye gebyrlisten ble det den gang diskutert gebyrer i størrelsesorden fra 25.000 til 70.000 kroner.

Men det ble ikke noe av da

Halvannen måned etter den nye gebyrlisten trådt i kraft, 14. oktober, fikk vi Nygård som minister. Og han varslet da storrengjøring i transportbransjen.

Så gikk det litt tid... Men nå halvannet år senere ser det ut til at det skjer noe rundt kabotasje også.

- Transport i strid med kabotasjereglene er ulovlig, og må bli slått ned på. Når brudd på reglene enkelt kan konstateres på kontrollstedet, og det ikke er bruk for politietterforskning, kan dette løses effektivt med økt bruk av overtredelsesgebyr, sier Nygård i meldingen.

For sent?

Spørsmålet er like godt om dette er for sent til å ha annet enn ganske ubetydelig effekt.

Kabotasjeproblemstillingen er nok ikke helt borte ennå, men det er andre regelverk i EU-systemet, samt økonomiske endringer, pandemi og krig i Europa, som har senket kabotasje langt ned på listen over problemer for transportbransjen.

Men men. Det kan komme godt med om verden en gang normaliserer seg igjen. Men det kan fortsatt ta tid. Lovforslaget er nylig lagt frem – deretter skal det behandles av Stortinget i flere omganger før det evt vedtas.

Tror vi på 50.000?

Foreløpig er det gebyrsats på 50.000 kroner for kabotasjekrim/overtredelse som er mest sannsynlig – fordi det harmonerer med satsene i våre naboand - selv om til og med Arbeidstilsynet har ymtet om at dette er en for lav sats.

Les også TOPP 10 gebyrer i 2021 

Opphav og kilder: En originalartikkel fra Tungt.no, pressemelding fra Samferdselsdepartementet, Stortinget.no

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094