23948sdkhjf

Vestfold og Telemark: Asfaltbudsjettet har blitt en salderingspost

Magert asfaltbudsjett i Vestfold og Telemark fylkeskommune bekymrer politikerne.

ASFALT: I fylkets budsjettforslag er det satt av 70 millioner kroner til asfalt, noe som er 20-40 millioner kroner mindre enn det som ble brukt til asfalt i 2021 og 2022.

Det er også om lag 130 millioner kroner mindre enn summen av asfaltbudsjettene i tidligere Vestfold fylkeskommune og tidligere Telemark fylkeskommune for 2019, i følge fylkes egne nettsider

70 millioner deles 50/50

Politikerne i Hovedutvalg for samferdsel vedtok i uke 47 asfaltplanene for 2023. I debatten før vedtaket ble det tydelig at politikerne er bekymret for at det vil asfalteres lite neste år.

–Det er bekymringsfullt at vi ikke har midler til å ta igjen, eller opprettholde standarden på fylkesveiene våre. God standard er viktig for sikkerheten, og det skal være trygt å kjøre på veiene våre, sier hovdutvalgsleder, Liselotte Aune Lee.

De 70 millionene det skal asfalteres for i 2023 er fordelt 50/50 mellom Vestfold og Telemark. Totalt utgjør dette om lag 36 kilometer vei.

Etterslepet bekymrer

I saksfremlegget påpeker fylkesdirektøren at lave asfaltbudsjett gjør det mer komplisert å administrere vedlikehold på veinettet med henhold til planlegging, og kostnadseffektiviteten blir lavere på grunn av mange «små» prosjekter.

Det blir også trukket frem at lave asfaltbudsjettene er uheldig både på grunn av trafikksikkerhet, fremkommelighet, driftseffektivitet og vedlikeholdsetterslep.

I debatten i utvalgsmøtet gikk det tydelig frem at politikerne både i posisjon og i opposisjon er bekymret for utviklingen.

En salderingspost

- Vi har diskutert tidligere at asfaltprogrammet er en salderingspost. Vi har snakket mange ganger om å hente inn igjen etterslepet på vedlikehold, men så blir det i praksis heller sånn at det øker, sier representant Edvard Mæland (H) i debatten.

Et samlet fylke, med både fylkeskommune og kommunene, har gjentatte ganger krevd mer penger til å utbedre fylkesveinettet, blant annet i et sterkt innspill til Nasjonalt transportplan i 2020.

De nødvendige midlene har imidlertid uteblitt, og direktør for Samferdsel, miljø og mobilitet, Gunnar Berg Treidene, påpeker at dette er et nasjonalt problem:

Fem ganger så mye til riksvei

- Dette er dessverre en fylkesveiutfordring, og i mindre grad en riksveiutfordring. Det bevilges fem ganger så mye penger per meter til riksvei enn til fylkesvei – og fylkesveinettet er fem ganger større. Det er oppsiktsvekkende at sentrale myndigheter hele tiden - også i år - prioriterer penger til å holde oppe standarden på riksvei men ikke på fylkesvei, sier Treidene.

Han er bekymret for at det med dagens budsjett vil ta om lag 80 år mellom hver gang en strekning i fylket får ny asfalt.

– Hvis vi skal klare å opprettholde standarden fra år til år har vi behov for 250 millioner til asfalt og veioppmerking i året, men det må statlige midler til for å klare å løse den utfordringen, sier Berg Treidene.

Kilde: Vestfold og Telemark fylkeskommune

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Trelastprisene: - Prisforskjellen burde ikke ha veltet prosjekter
Norsk Vann: Nå er tallet 360 milliarder
Moelven: Værbitt erstatter brannfarlig Royalkledning
Byggevarehandel: Svak avslutning på året 2022
Vindkraft: Vil bygge 270 meter høye vindturbiner i Bjerkreim kommune i Rogaland
HENT overleverte nye Otta skole og flerbrukshall
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
PlastForum NO
Maskinregisteret

Send til en kollega

0.109