23948sdkhjf

Første byggetrinnet åpnet: Parkeringskjelleren under Trondheim S

I dag åpner en ny parkeringskjeller under bakken på Trondheim Sentralstasjon, opplyser Bane nor. Samtidig ferdigstilles ny gate over parkeringskjelleren.

PARKERING FOR BANE: Dette er altså det første byggetrinnet av ny jernbanestasjon og en helt ny bydel på Trondheim S.

Det er Bane NOR Eiendom, som eier Trondheim S, som har bygget den nye parkeringskjelleren under fylkesveien og ut mot kanalen. Eller mer presist: Mellom Jernbanebrua og Polithuset i Trondheim sentrum.

Parkeringshuset heter Trondheim S P-hus, og har 210 offentlige parkeringsplasser. 11 av plassene er HC-plasser og det er montert 100 ladere for elbiler.

Fylkesveien over parkeringskjelleren er reetablert og rustet opp med fire kjørefelts vei. To av dem er kollektivfelt, med holdeplasser for Metrobuss. Dessuten ny sykkelvei og en promenade langs kanalen.

 - Vi flytter parkeringsplassene fra gateplan og under bakken, og frigjør dermed areal til byutvikling, brede fortau og sykkelvei. Dette er første byggetrinn i det vi mener blir Norges mest moderne kollektivknutepunkt, sier Arne Hognestad, prosjektsjef i Bane NOR Eiendom.

Bane NOR Eiendom starter nå det andre byggetrinnet, som blant annet vil inneholde Trondheims nye jernbanestasjon. Bygget kommer til å inneholde en helt ny stasjonsbygning med inngang fra Stasjonsplassen. Bygningen vil bli oppført langs Sjøgangen, og skal ligge som et lokk over de fire første jernbanesporene. 

I tillegg blir det bygget 12 000 kvadratmeter med kontorer i bygget. De forberedende arbeidene er i gang, og byggingen av den nye stasjonsbygningen starter for fullt rett etter nyttår. Bygget skal stå ferdig i fjerde kvartal 2025.

- Det er ikke ofte det bygges en ny jernbanestasjon i Norge, påpeker Hognestad.

I 2026 starter deretter byggingen av om lag 250 nye boliger, handels/forretningsareal, ny og overbygget bussterminal for regional busstrafikk og innendørs sykkelparkering.

Togtilbudet i Trøndelag får samtidig et løft. Flere store prosjekter skal gi passasjerene og godstransporten et bedre, raskere og mer klimavennlig togtilbud. Trønder- og Meråkerbanen går fra dieseldrift til grønn og utslippsfri elektrifisering.

De bytter ut gamle signalsystem i Midt-Norge med et moderne, digitalt og nasjonalt system. SJ Norge har satt inn nye, hybride tog på Trønderbanen, og det planlegges dobling av kapasiteten med flere person- og godstog.

Bane NOR Eiendom har også bygd nytt jernbaneverksted på Støren. Prislappen for den midtnorske jernbanesatsingen er på rundt 12 milliarder kroner.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Banenor

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.067