23948sdkhjf

Iveco kan gjøre det stort med ny eDaily som ble avduket i dag - men stilprisen tok Tigrotto

Det var på IAA i Hannover at bilen akkurat ble avduket.

IAA-NYHETER: Store elektriske varebiler og lette lastebiler kommer til å selge som hakkebøff i større norske byer fremover. Video fra standen i Hannover:

Og Iveco ser ut til å timet det tilnæremt perfekt med sin nye eDaily - som Iveco betegner som "helt ny". Altså det vi oppfatter som "ikke en ombygget dieseldaily".

Daily har allerede en sterk markedsandel i det tunge nyttesegmentet for varebil i Norge, rettere sagt crossoversegmentet tung varebil/lett lastebil.

Nye eDaily har derfor sterke kort basert på grunnleggende data: Ifølge Iveco er det det eneste elektriske lette nyttekjøretøyet med opptil 20 m³ lastevolum, opptil 4,6 tonn nyttelast og opptil 3,5 tonn hengervekt.

Ikke helt uviktig: Ytelsene skal være på nivå med Daily med forbrenningsmotor. Dvs. 190 hk, 400 Nm og toppfart på opptil 120 km/t - men det siste er vel litt spinkelt i forhold til dieselvarianten... 

Rekkevidde? Det kan du nesten bestemme selv. Bilen kan utstyres med ett, to eller tre batterier. Batteripakkene FPT Industrial / Microvast 37 kWh har energitetthet på 265 Wh/kg på cellenivå, og hele 95 prosent av energien kan utnyttes

De leveres med garanti i åtte år og opptil 250 000 km, inkludert utskifting hvis kapasiteten blir lavere enn 80 prosent.

eDAILY kan lades fra offentlige ladestasjoner, industrikontakter og vanlige stikkontakter. Ladealternativene inkluderer hurtiglading med 80 kW, som gir opptil 100 km rekkevidde på bare 30 minutter.

Ladingen kan styres i appen. Ladeporten foran på eDAILY er lett tilgjengelig uansett hvor kabelen kommer fra. Nye eDAILY kan bestilles i hele Europa og leveres fra begynnelsen av neste år.

Under: Tigrotto 4x4 - en Daily-versjon med dieselmotor.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Iveco

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109