23948sdkhjf

Elektrisk håndverkerbil: "Buzz" Cargo rullet i land på på Bekkelagskaia i dag

De første ID. Buzz og ID. Buzz Cargo fra VW kom til Norge i dag.

NEXT GEN TRANSPORTER: Elektriske varebiler i de klasiske håndverkerstørrelsene har "tatt av" de siste par årene.  Aller som bygger, maler, fikser og ordner i norske byer har kjent på behovet for fordlene ved elektriske biler.

Men det har også medført betydelige endringer på registreringsstatistikken for varebiler - den tidligere så stabil merkebalansen er kullkastet.

En viktig del av årsaken er at tidligere klart klasseledende Volkswagen rett og slett ikke har hatt reelle elektriske alternativer til Transporter og Caddy/Caddy Maxi.

Men NÅ!

ID. Buzz og ID. Buzz Cargo har i dag rullet av båten og inn på importørens klargjøringssenter. - Dette har vi ventet lenge på, sier Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS.

Inspirasjonen til ID. Buzz har Volkswagen hentet fra Folkevognbussen T1, et kjent kjøretøy gjennom flere generasjoner.

Varebilutgaven ID. Buzz Cargo er den første helelektriske varebilen fra Volkswagen. Den er bygget på den såkalte MEB-plattformen, altså bygget som elbil fra bunnen av, med de fordelene det medfører.

423 km rekkevidde

Med en oppgitt WLTP-rekkevidde på inntil 423 km, og et lasterom på nesten 4 m3, og "mye" nyttelast, kan dette fort være et fullgodt alternativ for håndverkere. Startprisen er 452.700 kroner (inkl. mva. formoder vi).

- Vi har valgt å oppgradere de norske modellene med utstyr som vi vet nordmenn er opptatt av, og som de gjerne velger som tilleggsutstyr. Dette er biler som kommer til å sparke godt fra seg både i nyttekjøretøymarkedet, men også hos familier som ønsker en romslig, trygg og god elbil, mener Håkon Wirak.

ID. Buzz får en ladekapasitet på inntil 170 kW, som betyr at du under optimale forhold kan lade bilen fra 5 til 80 prosent på rundt 30 minutter.

- ID. Buzz Cargo vil være vårt definitive inntog i det grønne skifte for nyttetransporten. Den setter en ny rekkeviddestandard for nyttekjøretøy i dette segmentet, og med økt ladekapasitet kan du lade opp bilen i løpet av lunsjpausen - som gjør det praktisk for flere håndverkere å velge nullutslippskjøretøy, tror Wirak.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Volkswagen Nyttekjøretøy

KLIKK for alle artikler i Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094