23948sdkhjf

Stor EU-politikontroll: Hver fjerde europeiske lastebil bryter loven…

Men kun en av 200 gjør det ordentlig… 19 EU-land har vært med på den koordinerte lastebilkontrollen med kodenavn «Operation Truck».

TUNGT OM KONTROLL-STATISTIKK: Det europeiske trafikkpolitinettverket Roadpol har også i sommer hatt en koordinert aksjon mot lastebilnæringen.

Og tallene er store! Nesten en halv million lastebiler er kontrollert.

Utfordringen med å presentere resultatene fra slike tall og statistikk som diagnose på bransjens «helse» er som kjent tøff – statistikk er ikke uten grunn fandens mest populære verktøy.

Bakgrunn og tall

De samkjørte kontrollene i sommer ble gjennomført en uke i juni og en uke i juli, med politi, «arbeidstilsyn» og andre kontrollmyndigheter i 19 land.

Totalt ble nærmere en halv million lastebiler kontrollert, helt presist 427.105 stykker. Av disse hadde over 102.283 stykker feil og mangler av noe slag.

Det gir en tilsynelatende dramatisk feilandel på 23,9 prosent. På nesten hver fjerde lastebil i Europa ble det altså avduket lovbrudd/avvik/feil.

For en alminnelig trafikant høres dette uhyre skummelt ut.

Oppsiktsvekkende nedgang

Men det første oppsiktsvekkende tallet fra Roadpol, er at dette er en dramatisk nedgang på bare et halvt år. Ved en tilsvarende aksjon i februar i år var feilandelen hele 30,2 prosent.

Spørsmålet er jo om nedgangen fra 30,2 til 23,9 prosent feil representere en reell forbedring? Fortsetter denne utviklingen kan vi jo vente en feilfri lastebilbransje innen sommeren 2025…

Oppfølgerspørsmålene blir da: Er dette faktisk sammenliknbare kontroller? Skyldes det kanskje forskjellige forhold på vinter og sommer?

OG: Er det i det hele tatt mulig å være feilfri om kontrollørene kontrollerer nøye nok?

– og oppsiktsvekkende få

For det andre oppsiktsvekkende tallet, er at kun 2.221 biler – eller fem promille av de kontrollerte - fikk kjøreforbud til feilene ble rettet. Da snakker vi altså alvorlige feil med tanke på trafikksikkerhet eller konkurranselikhet.

Det er en av 200 lastebiler du treffer langs veien i Europa som har slike feil. Og det som utvikler seg i feil retning, er manipulasjon av fartsskriver.

- Dette problemet blir verre og verre hvert år, sier Henk Jensen idet nederlandske politiets Roadpol Operations working group.

Likevel: Hver fjerde bil har feil, det høres fælt ut, litt som i kontrollrapportene fra vegvesenet i Norge. Men kun 1 av 200 har feil nok til å få kjøreforbud. Og det høres ikke like fælt ut?

TUNGT MENER:  Kontroller av transportnæringen er bra, det gir konkurranselikhet og sikrere trafikk. Men la oss også få en kontrollrapportering - i Europa og her hjemme - som gir et realistisk bilde av tilstanden i næringen. Dagens kontrolloppsummeringer er ofte mest egnet til å skape frykt for lastebiler og gir næringen ufortjent dårlig omdømme.

Opphav og kilder: roadpol.eu

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen (1)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.104