23948sdkhjf

Transportregnskap: De 100 største i godstransporten med resultatnivå 2021 lik toppåret 2020

I øyeblikket har 90 til 95 prosent av bedriftene med bransjekode Godstransport på vei sine regnskap offentlig tilgjengelig. Tungts beregninger viser at 2021 ble nest beste år siden finanskrisen. Se listen over topp 100.

TUNGT OG PENGER: Lastebilfolkets evige munnhell er at i vår bransje er marginene utrolig "slanke". Det stemmer ikke lenger. For andre året på rad er bransjens marginer under ett meget anstendige.

Frist for levering av 2021-regnskapene ligger bak oss. Det er riktignok alltid noen som er forsinket av forskjellige årsaker, egne eller byråkratiske. Så også i år.

Men med langt over 90 prosent levert, har vi likevel et svært godt grunnlag for å si at lastebiltransporten – de som har bransjekode «Godstransport på vei» – gjorde det svært godt i 2021. 

For HELE tabellen med alle 100 bedrifter + 10, klikk for å få den som PDF-fil.

Største 100 bedrifter har 3,5 prosent margin i snitt

Tungt regner resultatmargin som forhold mellom driftsinntekter og resultat før skatt i prosent. På den måten er det mulig å sammenlikne hvor godt forskjellige bedrifter går også når de har forskjellig omsetning.

Det er et stort sprik mellom beste og dårligste bedrifter også av topp 100 – men tar du gjennomsnittet av dem er resultatet både stabilt og bra.

  • De 100 største hadde i 2021 en omsetning på 20 milliarder kroner i 2021 – opp 10 prosent fra 2020.
  • Og resultatmarginen er 3,5 prosent i 2021, som altså er ørlite lavere enn 3,6 prosent i 2020.

Det høres ut som en nedgang. Men tenk da: I 2019 var marginen for de 100 største kun 2,1 prosent. I 2018 var marginen 1,1 prosent! Det var verre før, ja.

Hva har skjedd siden i fjor? Kun en konkurs

Et annet godt signal fra topp 100 listen 2021, er at om vi sammenlikner med i fjor, er det bare ett selskap som har droppet ut grunnet konkurs – bilfraktselskapet Auto Transport Service AS.

  • Hauer Rauma (og Fafe) er også ute av listen, de selskapene står nå som inaktive etter oppkjøp av Nor-log Gruppen
  • Statnett Transport AS er borte, de  gikk fra 1. juli 2020 inn i Statnett SF som egen avdeling.
  • Brødrene Lunn AS er også ute av topp 100, men det er kun fordi omsetningen har falt.

I tillegg kommer 8 til 10 selskaper som enn ikke har regnskaper for 2021 tilgjengelig i Proff Forvalt. Disse 10 vil sannsynligvis påvirke rangereinge  av topp 100 når alle tall er kommet inn, og du finner dem listet opp under selve topp 100 listen.

Store selskaper har litt lavere margin

Merk at utvalget av bedrifter, se egen rammesak, har en viss påvirkning på gjennomsnittlig resultatmargin. Store bedrifter har av naturlige årsaker noe lavere margin enn mindre bedrifter.

Derfor er samletallet for hele bransjen høyere. Da omsider vi kunne presentere den endelige listen med 2634 godsbedrifter med tall for 2020 seint i fjor høst (masse utsettelser grunnet pandemien), var gjennomsnittlig resultatmargin 4,7 prosent.  Og det var en saftig vekst fra 2019, da marginen for de samme selskapene lå på 2,8 prosent.

Vi kommer tilbake med komplett liste for alle bedrifter med over 1 million kroner i omsetning og offentlige regnskaper om litt.

Og vi sier det igjen: Jadda – dette er tall fra i fjor. I mellomtiden har vi fått både krig og dieselpriser fra helvete som nye problemer. Men enn så lenge holder bransjen seg på beina. Et bevis på det er at konkursfrekvensen i 2022 frem til i dag er på absolutt rock bottom målt mot snittet for siste 10 år.  

Om tallene i listen

Utvalget er samtlige bedrifter med næringskode «godstransport på vei» levert av Proff Forvalt, som er bedrifter som er aksjeselskap, som har levert regnskap i både 2020 og 2021, og som omsetter for over 1 million kroner i 2021.

Rangering, resultatmargin og vekst er gjort og beregnet av tungt.no. Noen selskap med riktig næringskode som åpenbart ikke er transportbedrifter eller har svært avvikende regnsskapsår (holdingselskap etc) er tatt ut.

Bildet viser de 20 største som har levert så langt. For HELE tabellen med alle 100 bedrifter + 10, klikk for å få den som PDF-fil.

Opphav og kilder: proff forvalt, tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11