23948sdkhjf

Kjørt: Kia E-Soul "varebil"

En svært liten relativt praktisk varebil med god sittekomfort og ikke minst god rekkevidde.

E-Soul som varebil? Neida, joda, neida, joda! En liten elektrisk varebil med 45 mils rekkevidde og personbilkomfort, det høres ikke dumt ut. Og rekkevidden er rekord i dette segmentet:

Rent bortsett fra at dette er ikke en ekte varebil da. Joda, den er registrert som det, altså kjøretøygruppe N1-varbeil under 3,5 tonn, men får ikke grønne skilter. Avgiftsgruppa er 314 (varebil klasse 1). Altså den kan ikke registreres som varebil klasse 2. Dermed mister du sjansen til å søke om el-varebil-støtte fra Enova.

Noen åpenbare fordeler kan jo være knyttet til bompenger, parkering og driftskostnader. Du kan jo også se på fordeler som at den kan hjelpe til med å vinne offentlige/kommunale anbud. Den kan også gjøres om til personbil når som helst, uten avgift, bortsett fra at du må vise den på trafikkstasjon igjen da.

Det å velge varebil istedet for personbil ender opp med en ekstrakostnad i dette tilfellet. Prisene på e-Soul med største batteri starter på 364.900 kroner, deretter får du varebilombyggingen på ca 14.000 kroner i tillegg. En varebilregistrert E-Soul med utstyrspakke Actrive ender på 401.275 kroner.

God elbil

Denne har 64 kWt batteri og har som nevnt god rekekvidde og klarer hurtiglading på opptil 100 kW. Sammenlignet med varebiler generelt sett, er både utstyrsnivået og kvalitetsfølelsen i interiøret absolutt på høyde og litt til.

Kjøreegenskapene er fine, særlig i urbane strøk hvor den briljerer. Den er superenkel å parkere og i enkelte byer har du egne el-varebil-parkeringsplasser. Med 204 hestekrefter og 7,6 sekunder opp til 100 blir i i hvert fall ikke noen sinke i trafikken. Du sitter godt og har helt ok innstillingsmuligheter takket være at vareveggen er trukket litt bakover. Her trenger man ikke å få inn "statskassa" for å få godkjent ombygging.

Ok varebil

Varebilegenskapene kan oppsummeres med at du klarer å få inn en europall i varerommet, selv om det nok blir mer aktuelt med småutstyr og verktøy. Nyttelasten er på beskjedne 335 kilo. Kanskje varebilen for de som bare skal ha med seg litt utstyr, både i vekt og størrelse, men som setter pris på å komme kjapt ut til oppdraget, særlig i byen. 

Så langt i år har 24 E-Soul blitt registrert som varebil og i 2021 ble 25 registrert. Det at den har hvite skilt gjør at de kan være vanskelige å få øye på. 

Kia e-Soul varebil:
Batteri: 64 kWh
Effekt:204 hk
Aks 0-100 km/t: 7,6 sek
Rekkevidde oppgitt: 45 mil WLTP 
Lengde: 419,5 cm
Bredde: 180 cm
Høyde varerom: 90 cm
Bredde varerom: fra 95 til 119 cm
Lengde varerom: ca 130 cm
Lastelengde m. luke:  228 cm
Tillatt taklast: 100 kg
Egenvekt med fører: 1835 kg
Tillatt nyttelast: 335 kg
Tillatt tilhengervekt: 300 kg
Pris: 379.000 kr
Pris denne versjonen: 401.275 kroner.

KLIKK for alle artikler i Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.125