Feilet grovt i kontroll på E16 ved Nybakk - mer enn bare tre tonn overvekt
TUNGT Å BLI KONTROLLERT: Kontrollørene, under ledelse av Bjørn Uno Rogneby, hanket inn både tunge og lette biler fra E16 i helgen.
Vogntoget som utpekte seg denne gang, tilhører vel litt av begge kategoriene - lett på papiret og tungt på vekten.
Fra rapporten kan vi lese at både bilen og hengeren var overlastet. Lovlig totalvekt for vogntoget er 5,5 tonn - men det ble veid til 8,5 tonn.
Bilen var for så vidt godt ombygget til formålet da, med ekstra fjærer og større dieseltank - bortsett fra at dette ikke var godkjent.
Et par tre andre tekniske anmerkninger ble det for fri eksos, en henger nesten uten bremsevirkning - og dårlig lastsikring.
Det skulle dessuten vise seg å være uklare eierforhold både på bilen og hengeren, som manglet gyldige vognkort.
Transportøren manglet dessuten transportløyve - og siden bilen manglet fartsskriver, kunne heller ikke føreren registrere pålagte kjøre og hviletider.
Transporten ble forøvrig definert som ulovlig transport mellom to steder i Norge - såkalt kabotasje.
Kort oppsummert ble føreren ble anmeldt for fire forhold og bilen ble avskiltet. Kontrolleder Rogneby skisserer at bilen enten må repareres - eller berges tilbake til Polen.
Tungt.no har tidligere skrevet om status i den såkalte "Fraktekrigen" - den tåles å leses igjen, om man lurer på hvordan slike overtramp i det hele tatt oppstår.
Opphav og kilder: Statens vegvesen