23948sdkhjf

Varsler tettere integrasjon mellom byggevare og tjenesteleveranser fremover

Monter feiret sine 20 år med å se nye 20 år fremover.

20 ÅRS PERSPEKTIV: Montér-kjeden ble etablert i 2001, var på lufta første kvartal 2002, og feiret 20-årsjubileum i Sandefjord under internkonferansen Opptur den 13. mai 2022.

– Montér er nå en fullintegrert varehandelskjede med felles IT-løsninger, logistikk, markedsføring og kategoriorganisasjon for både egeneide, forhandlereide og digitale byggevarehus. For kundene innebærer dette samme konti, prosjektnummer, vareutvalg, kampanjer og logistikktilbud i hele landet. Vi har et slagkraftig konsept hvor kompetente og motiverte medarbeidere utgjør grunnstammen, mener adm. dir. Erik Tønnesen.

Konseptet med merkenavnene Montér for privat og proff og Optimera for proff står like støtt i dag som da kjeden ble lansert, mener Tønnesen. Todelingen skjermer tjenestetilbud og anlegg som er forbeholdt proffkundene.

– Med distribusjon og fullintegrert IT kan vi støtte kunder som opererer over hele landet. Vareutvalg, markedsføring, digitale tjenester og størrelsen på organisasjonen har endret seg enormt. Like fullt er veien aldri lang til ledelsen, sier Bjørn Helge Anuglen, daglig leder ved Montér Stord.

Under hans ledelse har byggevarehusets omsetning vokst fra 10 til 120 millioner kroner og 340 til 3400 kvadratmeter i konkurranse med seks andre byggevarehus.

De senere årene har antall selveiende Montér-forhandlere vokst i kjeden. Daglig leder og deleier Johannes Irgens i Asker Trelast, som driver Montér Asker, opplever at Optimera har lagt godt til rette for forhandlerne

– Erfaringene viser at det er godt rom for å drive gode, forhandlereide byggevarehus i Montér. Optimera har funnet en god balanse mellom integrasjon og sikring av selvstendigheten til oss forhandlere. Det skaper rom for å drive lønnsomt med et byggevare- og tjenestetilbud som er tilpasset lokalmiljøet, sier daglig leder Johannes Irgens i Asker Trelast.

Montér er altså et norsk kjedekonsept for byggvarehus og stormarkeder. De er eid av Optimera, et konsern som igjen heleid av franske Saint-Gobain og inngår i Saint-Gobain Distribution Nordic. 

Opphav og kilder: Pressemelding fra Optimera

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109