23948sdkhjf

Etter to år: Suksess for Turlid og Utne i partnerskap

Midt i korona satset to solide transportnavn med 50/50 innsats på et nystartet transportselskap. Tungt sjekker status to år etter etableringen.

TUNG TRANSPORTDUO: Aurlandbedriften Turlid og Utne fra Sarpsborg har i mange år vært to tungvektere i norsk transportbransje. 

- Vi har alle tre kommet inn i bransjen via besteforeldre og foreldre, og vi har drevet med dette siden vi var små gutter. Vi både kjører bil og sitter på kontoret, nær sagt gjør vi alt alle tre, sier Jan Turlid. Han refererer til sine medeiere i Utne Transportservice, Kjell og Lars Utne. 

Allerede andre driftsår noterte Turlid Transportservice 22 millioner i omsetning. - Vi har funnet et samarbeid som fungerer meget godt, og det gir så langt positive tall i regnskapet, sier Turlid.

Solid og viktig samarbeid

Jan Turlid er ikke i tvil om at det er svært tungt å stå alene som transportbedrift i dag, og at transportbedrifter som samarbeider står mye stødigere.

- Det er utrolig viktig å jobbe sammen og hjelpe hverandre. Norge er et lite land, og transportnæringen må bli bedre på å samarbeide. Det er ingen tvil om at det vi gjør sammen med Utne er positivt. Selv om det er to selvstendige selskaper, så drar vi mange synergier, sier Turlid.

Nystart i Aurland i 2020

Det var i 2014 at innmaten i tidligere Turlid Transport ble solgt til SR Group. Da hadde Aurland-bedriften Turlid Transport blitt 64 år. Etter fem år med karantene fra eget transportselskap, fire av disse som avdelingsleder i SR Group, låste Jan Turlid opp døren igjen og slo på lysbryteren. Sommeren 2020 kunne Turlid og Utne konkretisere 50/50 eierskap i nytt transportselskap.

- Vi hadde jo eiendommene, verkstedet og terminalen i Aurland fra før. Det var egentlig bare å låse opp døren så var vi i gang igjen. Tidligere sjåfører kom tilbake, og det tok ikke lang tid før vi var i full drift, sier Turlid.

Kjell Utne, daglig leder i Utne Transport, sier at et samarbeid med Turlid er viktig og riktig.

- Kjell, hva er egentlig Utnes rolle i nye Turlid Transportservice AS?

- For vår del handler det ganske enkelt å få en partner som kan bidra i det puslespillet vi har på øst-vest-trafikken. Prisene på strekningene er helt på bunnivå, det er ikke mulig å gå lavere, så da må vi konkurrere på kvalitet og gode systemer.

- Men å starte et nytt selskap – og i koronatiden?

- Vi hadde vært på jakt ganske lenge da vi begynte å prate med Jan om dette. Vi har også kjent hverandre lenge, og vet at vi har samme og nøkterne grunnverdier når det kommer til drift, så der føler vi oss sikre. Og Turlid er et godt navn, sier Kjell Utne.

- Jan, det er ditt navn på det nye selskapet. Hvorfor denne eierformen?

- Det er egentlig en lang historie, tilbake til da far ble syk i 2009 og jeg satt alene med selskapet. Men kort sagt har jeg erkjent både fra egen erfaring og gode rådgivere at det er smartere og tryggere for alle at vi er flere sammen om et prosjekt som dette.

Min bestefar startet opp Turlid i 1952, og jeg husker ikke noe annet enn lastebiler i mitt liv. Jeg lærte tidlig at det er viktig å samarbeide med de gode og de du kan stole på. Det er nok nøkkelen til suksess i transportbransjen, sier Jan Turlid.

100-årsfest???

I juni i år forresten feirer Turlid 100-års fest med åpen dag på Turlidterminalen. 100 år fordi Turlid Transportservice på 70 og Isachsen Transportservice på 30 feirer sammen. Sistnevnte kommer vi tilbake med flere detaljer om.

- Men hva med navnet Turlid Transportservice AS?

- Det var viktig for oss å ha med merkevaren Turlid. Samtidig må navnet respektere salget av den tidligere virksomheten til SR Group. Rent teknisk er selskapet et gjenopplivet og omdøpt holding/eiendomsselskap i Turlid-systemet, sier Jan Turlid.

For Utne var det ikke viktig å få inn deres navn.

- For oss handler dette om knutepunktet som Aurland er på øst-vest-aksen, og både navnet, kompetansen og energien Jan står for. Og da ble dette god match, sier Kjell Utne.

Svarte tall på bunnlinja

Turlid Transportservice har hatt en god utvikling siden starten i 2020. Allerede det første regnskapsåret endte på 263.000 kroner i pluss før skatt.

Resultatet ble mer enn doblet til 2021, hvor resultatet ble 586.000 kroner før skatt, men på en langt høyere omsetning. Det er foreløpig ikke de store summene, men pilen peker i riktig retning.

- Vi startet opp i en tøff tid med korona og høye utgifter, så vi må si oss godt fornøyd med tallene så langt. Hittil i 2022 er det også positive tall, sier Turlid.

Kundene får dieseltillegg på fakturaen

Ved nyttår regulerte Turlid alle sine priser, og fra 1. mars i år la de til et dieseltillegg. Det er et variabelt tillegg som justeres hver mandag.

- Vi ser at vi burde startet med det dieseltillegget tidligere, allerede i januar, men kom altså ikke i gang før i mars. Jeg har regnet på det, og dieselkostnadene våre utgjør rundt 34 prosent av de totale driftskostnadene i Turlid. De transportbedriftene som ikke har et slikt tillegg får det tungt fremover, sier Turlid.

Han vet at kundene forstår at de må legge på prisen, og at de må gjøre det for å overleve som transportør.

- Vi kan ikke sitte her å betale for å kjøre varene, avslutter Turlid.


Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078