23948sdkhjf

Transportører og flåteeiere: Nå kan du sette bombrikke-løsningen din ut på anbud

Det er den offentlig eide og helkommersielle bombrikkeutstederen SkyttelPass som viser til dette når de nå har vunnet sitt første anbud med Renovasjons- og gjenvinningsetaten i Oslo Kommune.

TUNGE BRIKKER: SkyttelPass-sjef Vidar Raa oppfordrer samtidig flere transportører til å gjennomføre brikkeanbud. 

- Dette er er det første anbudet vi deltar i, og det er naturligvis veldig motiverende at vi går seirende ut av denne konkurransen, sier Raa i en pressemelding i dag

Ti av ti mulige poeng

SkyttelPass forteller at de konkurrerte mot brikkeutstederne Fremtind og Flyt. I tildelingen skriver Renovasjons- og gjenvinningsetaten at anbudet fra SkyttelPass får ti av ti mulige poeng på pris og kvalitet. 

- Vi håper at flere transportører vil bruke anbud for å få de beste betingelsene. Vi har en klar oppfatning om at de fleste bedrifter velger anbud når det skal kjøpes varer og tjenester, men autopass-brikker har lenge gått under radaren, sier Raa.

Med anbud kan transportører stille egne krav til eksempelvis vedlikehold av avtaler, rapportering og fakturering -  som er mer tilpasset egne løsninger enn det som oppnås uten konkurranseutsetting.

Offentlig og kommersiell

SkyttelPass ble etablert i 2021 og er offentlig eid (se faktaboks iunder). Likevel er SkyttelPass-sjefen tydelig på at fokuset er å konkurrere mot kommersielle aktører som  Fremtind og Flyt.

- Anbudet fra Renovasjons- og gjenvinningsetaten i Oslo Kommune viser at anbud kan være riktig når virksomheten har flere kjøretøyer og alle skal ha brikke, sier Raa. 

Dette er noe av det Skyttelpass skriver om seg selv:

SkyttelPASS AS er et datterselskap som er 100 prosent eid og driftet av Skyttel AS. Skyttel AS er eid av fylkeskommunene Agder, Rogaland og Vestland. Selv om selskapet har offentlige eiere, har ikke selskapet et offentlig formål, og drives utelukkende som et kommersielt selskap. Som følge av offentlig eierskap, er selskapet underlagt strenge etiske retningslinjer, og har som mål å være det naturlige valget av brikkeutsteder for bompengebetaling- og ferjereiser.

SkyttelPASS AS ble opprettet i 2019 som følge av bompengereformen og utstederforskriften som trådte i kraft 01.01.2019. SkyttelPASS-brikken var den første brikken i Norge som fikk AutoPASS-godkjenning etter dette, og den første norske brikken som har EETS-godkjenning. EETS (European Electronic Toll Service) er en europeisk standard for bompengebetaling.

BAKGRUNN: Tradisjonelt har et bompengeselskap vært både bompengeoperatør og utsteder av brikke. Som operatør har man ansvar for innkreving av bompenger i et spesifikt bompengeprosjekt/bomring. Som utsteder har man ansvar for betalingsbrikke og betalingsformidling. Fordi en brikke kan benyttes i bompengeprosjekter som er driftet av andre bompengeoperatører, vil en operatør som i tillegg er utsteder påta seg risikoen for betaling av bompasseringer gjort i andre bompengeprosjekter enn de operatøren selv har ansvar for. På grunn av dette påtok bompengeselskapene seg en risiko de ikke hadde lov til, og man så dermed et tydelig behov for kommersialisering av utstederrollen.

Dermed ble utstederforskriften implementert i januar 2019, og regulerer forhold i forbindelse med kommersialisering av utstederrollen. Grunnet risikoen man som utsteder påtar seg ved å stille garantier for betaling til andre bompengeselskaper, får dermed utsteder ifølge sats som er regulert i forskriften, en godtgjørelse på 1,75 prosent av innkrevde bompenger/ferjebilletter.

Opphav og kilder: Skyttelpass pressemelding

KLIKK for alle artikler i Anbud oppdrag kontrakter.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078