23948sdkhjf

Kjørt: Prototypen av ID. Buzz Cargo

Lanseringsmodellen av ID.Buzz Cargo har "kun" drift på bakhjulene og ett tonns tilhengervekt, men den er superstille og komfortabel.

- Et nyttekjøretøy har aldri vært så moderne!

Kommentaren kommer fra Volkswagens representant under førpremieren på ID. Buzz og ID. Buzz Cargo i København den 15. februar. Og selv om produsenten må stå for det utsagnet selv, så er de inne på noe. Vi snakker el-varebil bygget på MEB-plattformen som kan lære hvordan du parkerer, kommuniserer med andre biler rundt seg og oppdaterer seg over nett. Både drivlinje, batterier, varmepumpe blir stort sett det samme som på ID.4, det gjelder også ladekapasiteten som betyr opp til 125 kW DC hurtiglading.


Bilde over: Interilør og førerplass virker ok ved første forsøk, selv om vi ikke fikk lov å se under "duken" så er skjermer, ratt og gearvelger stort sett likt som på ID.4. Foto: Fredrik Saugstad

38 mil

Dette er det første nyttekjøretøyet fra MEB-plattformen med batteripakke på 82 kWh (77 kWh netto effekt) og elmotor bak på 150 kW som driver bakhjulene til en toppfart begrenset til 145 km/t. Dreiemomentet er på 310 Nm. 


Bilde over: Understellet fikk kjørt seg på den hullete parkeringsplassen, men uten en knirkelyd eller vibrasjonslyd fra interiøret eller hjulopphenget. Foto: Fredrik Saugstad


Bilde over: ID. Buzz og ID.Buzz Cargo dukker opp i Norge mot høsten. Foto: Fredrik Saugstad

Rekkevidden hadde ikke produsenten sagt noe om da vi kjørte den rundt i København, men på displayet viste den 250 kilometer resterende med 65 prosent på batteriet. Fulladet på morgenen stod det 38 mils rekkevidde, fikk vi fortalt. Temperaturen var ca syv varmegrader.


Bilde over: To ting avsløres her. Utseendet uten kamoflasje og en indikator for rekkevidden. Foto: Fredrik Saugstad

Superstille

Litt forutsigbart kanskje, at det første vi legger merke til er hvor stillegående en ny elbil er, men her må det nevnes. Det er helt tyst, ingen knirkelyder og ingen hjulstøy. Også på motorveien er lyddempingen god. Ellers kan vi ikke si så mye om førermiljøet siden dette er en prototype med forkledning både utvendig og innvendig. Skjermer og ratt er likt som på ID-modellene og gearvelger er plassert på høyre side av rattstammen.


Bilde over: 3,9 kubikkmeter stort varerom og gulvplass til to paller. Foto: Fredrik Saugstad

Inne i København er den superlettkjørt og oversiktlig. Selv om det er langt frem til frontvinduet gjør vinduene i A-stolpen(e) det lettere å få med seg hva som skjer i blindsonene. Snuradiusen er oppgitt til 11 meter og gjør den smidig også i trange parkeringshus.


Bilde over: Vinduet i A-stlopen gjør ID.Buzz mer oversiktlig. Foto: Fredrik Saugstad

Drøye fire kubikkmeter

I normal lengde får den lastevolum på 3,9 kubikkmeter og gulvplass nok til to europaller. Nyttelasten anslås til å være ca 600 kilo på den vi kjørte, men det vil variere med de tre batteripakkene og gå opp til ca 750 kilo med det minste batteriet. Senere kommer det en lang utgave.


Bilde over: ID Buzz Cargo er 8 cm bredere enn Transporter T6.1. Foto: Fredrik Saugstad

Tilhengervekt på ett tonn imponerer nok ikke de som er vant til dagens Transporter, men det skal økes til 1800 kg når versjonen med 4Motion og det store batteriet kommer. 

KLIKK for alle artikler i Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.111