23948sdkhjf

1995: Da Norsk Scania begynte å måle motoreffekten i lastebiler selv

RETRO, MARS 1995: Norsk Scania hadde i samarbeid med Scania Servicesenter Vestfold gått til anskaffelse av et effekt-dynamometer som var beregnet for motortest under full belastning på tyngre kjøretøyer.

Det skulle gi helt korrekte måleverdier, være en effektiv feilsøker og ikke minst bidra til at hele Scaniaorganisasjonen skaffet seg vesentlig høyere kompetanse innenfor moderne motorteknologi. Testanlegget fra amerikanske SuperFlow hadde en verdi på over én million kroner.

Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 3-1995:

Effektive styringssystemer

Alfa Laval Automation, tidligere SattControl, var en av Europas største leverandører av lagerstyringssystemer. Roger Stokkedal hadde tatt en nærmere titt på selskapet som hadde lagt bredsiden til for å kapre enda større markedsandeler i Norge.

Alfa Laval Automation ble første gang involvert i lagerstyringsmarkedet i 1972 da de inngikk en avtale med Volvo om en leveranse av 360 autotrucker til fabrikken i Göteborg. Siden den gang har selskapet levert det meste av programvaren til BTs automatlagre, inkludert det store Ulvenlageret til Oslo Varedistribunal og Forlagssentralen (bildet over).

– Vårt lagerstyringssystem SattStore bygger på filosofien om at lageret må styres som en prosess. For over de 200 bedriftene som har tatt i bruk dette har vi bidratt til en forbedret lagereffektivitet på mellom 30 til 40 prosent, opplyste Knut Kroksjø som ledet den norske virksomheten. Selskapet ble i 1998 solgt til ABB.

Tok opp kampen med lastebilene

Fusjonen mellom Nor-Cargoeide Norwegian Express Cargo og Norsk Flyfrakt hadde skapt en sterk allianse innen flyspedisjonsmiljøet. Sammen med SAS Cargo skulle det lanseres et dør til dør-produkt som forhåpentlig ville styrke flyfraktens posisjon i konkurransen med landeveistransportene på kontinentet.

– De store sendingene innad i Europa har nok bransjen for alltid tapt til det stadig tettere nettverket av biltransporter, uttalte daglig leder Knut Dreyer i Norwegian Aircargo. – I stedet satser vi nå på å få tak i de mindre og verdifulle High Tech-forsendelsene, la han til.

For flyfraktspeditørene var det imidlertid de oversjøiske transportene som var av størst betydning.

Komfortpakke fra 20-års jubilant

20-års jubilanten Nissan Norge lanserte en komfortpakke til sine populære dieseldrevne JX motvektstrucker i 1- til 3-tonns klassen. I tillegg til en komfortabel Bo Bo-hytte kunne serien bli levert med et miniratt med en elektrisk girskiftbryter på siden av den lille konsollen, samt et forbedret spaksystem som benyttet truckens egen ventilblokk og dermed skulle være langt mer nøyaktig enn tidligere fingertuppsystemer.

Det var i 1971 at daværende Inor lanserte de første Nissantruckene (den gang Datsun) på det norske markedet, men på grunn av en uheldig sammenblanding med importørens engasjement i bil ble lanseringen mislykket. I 1975 la Inor om sin policy og Tor Lersbryggen fikk ansvaret for å bygge opp en egen truckavdeling. De fire første truckene ble samme år solgt til Hvittingfoss Cellulose.

I takt med tiden...

Selv om det fantes flere it-systemer for material- og produksjonsstyring (MPS) på markedet, var det langt mellom de banebrytende nyhetene. Tidligere var det som regel systemenes egenskaper som ble satt i høysetet, men nå var det blitt fokusert minst like mye på brukervennligheten. Dovre Informasjons-Systemer hadde lansert RainBow Logistikk, som mange mente gikk konkurrentene en høy gang hva gjaldt brukervennlighet og funksjonalitet. Systemet dekket alle områder – fra prognose og tilbud, til ordre, produksjon, lager, innkjøp og statistikk.

Opphav og kilder: Logistikk & Ledelse nr. 3-1995

KLIKK for alle artikler i Logistikk & Ledelse RETRO.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.422