23948sdkhjf

Girteka: Reduserer bruk av lastebil, satser isteden på tog

Girteka Logistics skal ha mer av sin godstransport over på jernbane.

TUNGT PÅ TOG: Litauiske Girteka Logistics har rundt 8.000 lastebiler i drift, og har som kjent voldsomme ambisjoner i Europa. Nå sier transportgiganten at de oppnår gode resultater på intermodal jernbanefrakt.

Aller først: Intermodal transport betyr at to eller flere transportformer inngår i en transportkjede.

Girteka Logistics' intermodale jernbanefrakt doblet seg i størrelse i 2021. Det vil si at de klarte å frakte dobbelt så mange fulle lastebillass (FTL) på tog sammenlignet med 2020.

Litauiske Girteka Logistics er etter alt å dømme Europas største transportør, med rundt 8.000 lastebiler og 15.000 sjåfører. Tungt.no har skrevet utallige saker om Girteka gjennom årene, noen av dem finner du ved å klikke på emnetaggen Girteka i bunnen av denne artikkelen.

Det var i 2021 over 16.100 fullastede Girteka-tilhengere som ble fraktet på jernbaneskinner, noe som tilsvarer 15,2 millioner kilometer på vei. Selskapet sier selv at denne jernbanefrakten sparer miljøet for 14,4 millioner kilo CO2-utslipp.

I tillegg til de sparte utslippene, har Girteka Logistic beregnet at transport av FTL-er på tog reduserte antallet dekk som selskapet trengte gjennom året med minst 900, samt at de har unngått minst 61 ulykker på veien.

De siste milene fra tog til mottaker fullføres med bruk av biler som går på biogass eller elektrisitet.

Totalt planlegger Girteka Logistics å øke antallet FTL-er som fraktes med intermodal jernbanetransport med 50 prosent det kommende året.

Opphav og kilder: Girteka Logistics

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078