23948sdkhjf

Bane NOR har inngått 800-millionerskontrakt med Baneservice

Baneservice skal bygge siste biten av dobbeltsporet mellom Arna og Bergen, slik at det kan gå tog i begge tunnelene i Ulriken. Samtidig skal Nygårdstangen godsterminal bygges om til å ta imot mer enn dobbelt så mye gods.

TOG TIL SENTRUM: I en pressemelding fra Bane Nor i går ble det klart at konserndirektør for Utbygging i Bane NOR, Stine Undrum og administrerende direktør i Baneservice, Kjersti Kanne, har signerte kontrakten.

Ved at både gammel og ny tunnel gjennom Ulriken får sitt eget spor, blir det mulig å doble antall togavganger mellom Arna og Bergen til fire tog i timen.

Ombyggingen av terminalen vil gjøre at flere og lengre godstog kan lastes mer effektivt. Med nye spor og mulighet for nærlagring, vil godskapasiteten øke med mer enn 100 prosent. Terminalen vil også kunne driftes fossilfritt.

Det var fem entreprenører som ga tilbud på jobben, som endte med en kontraktssum like under 800 millioner kroner. Ved tildelingen telte kvaliteten 40 prosent og prisen 60. Entreprenøren som fikk kontrakten skåret best på begge deler.

Her kan du lese mer om det som skal bygges

Byggestarten er planlagt til mai 2022, og byggetiden er beregnet å være cirka to og et halvt år.

Opphav og kilder: Bane NOR pressemelding

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109