23948sdkhjf

Mest lest mai 2021: 50 selskaper luktet på milliardkontrakt i Nord-Norge

Oppdatert: Det var stor konkurranse om å få bygge og drifte E10 Hålogalandsvegen, gigantprosjektet som har en øvre totalramme på 18,3 milliarder kroner.

I mai i år skrev BuildingSupply om E10 Hålogalandsvegen, og konkurransen om OPS-prosjektet E10 Hålogalandsvegen (E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt).

Prosjektet ble offentliggjort på selveste nasjonaldagen i det automatiske publiseringssystemet Ted og Doffin for. Nå er mer enn 50 bedrifter fra inn og utland interessert i storkontrakten.

- Det er gledelig at så mange bedrifter har hentet ut grunnlaget for konkurransen fra vår anbudsportal (KGV) og sier prosjektleder, Reidar Johansen.

Med byggestart som forventes sommer/høst 2023, og en antatt byggetid på 6-7 år, kan ny veg stå ferdig og tas i bruk i 2029.

Tungt.no skrev i oktober at tre leverandører er godkjent som tilbydere i konkurransen om å få bygge og drifte OPS-prosjektet E10 Hålogalandsvegen. Prosjektet er fremdeles i tilbudsfasen.

Teksten under er fra artikkelen publisert på BuildingSupply 28. mai 2021:

På grunn av pandemien blir det ingen fysisk befaring. Men utbygger, Statens vegvesen, legger snart ut en digital tilbudskonferanse og en digital kartfortelling for potensielle leverandører. Begge blir tospråklig, norsk og engelsk.

 - Vi tror den digitale fremstillingen av prosjektet vil friste. Dette er er ett av landets største og mest spennende vegprosjekt gjennom tidene. Det har store krav til miljøhensyn som også kan utløse solide bonuser for en dyktig entreprenør, sier Johansen.

Den som vil delta i konkurransen må ha meldt sin interesse i anbudsportalen (KGV) innen 1. september i år. Utbygger, Statens vegvesen, vil velge ut inn til tre selskap som blir forhåndsgodkjent (prekvalifisert) til å gi tilbud på oppdraget.

For å bli forhåndsgodkjent må selskapene vise at de økonomisk og organisatorisk er robuste nok til å finansiere og håndtere utbyggingen samt drifte veganlegget i 25 år.

Anskaffelsen vil bli gjennomført med forhandlinger der Statens vegvesen vil fastsette de endelige rammene for prosjektet. Det legges opp til at kontrakt inngås og byggingen kan starte i 2023. Byggetiden forventes å være på 6-7 år. Hålogalandsvegen kan da stå ferdig i 2029. 

Investeringskostnadene for det nye veganlegget mellom Sortland, Kvæfjord, Tjeldsund, Lødingen og Harstad er kostnadsberegnet til om lag 9,3 milliarder kroner.

Prosjektet skal gjennomføres som et offentlig-privat samarbeid (OPS). OPS-selskapet som vinner kontrakten forplikter seg til å prosjektere, finansiere, bygge, drifte og vedlikeholde veganlegget.

Den øvre ramme for prosjektet er på hele 18,3 milliarder kroner. Rammen skal dekke investeringer, finansiering, drift og vedlikehold av veganlegget, samt alle utgifter Statens vegvesen får knyttet til planlegging, grunnerverv, arekologiske utgravninger og prosjektets usikkerhet m.m.

Opphav og kilder: Statens vegvesen pressemelding

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11