23948sdkhjf

Time for time, tømmertransport med Kamilla Granberg i Østfolds skoger

- Det jeg liker best med å være tømmerbilsjåfør må være at det ikke er det typiske maset og stresset som man fort opplever i annen type transport, sier Kamilla Granberg.

I serien "MENNESKENE PÅ VEIEN" møter vi denne gangen Kamilla Granberg som har kjørt lastebil siden 2012. Hun er derimot rimelig fersk som tømmerbilsjåfør, og vi har fått et innblikk i hennes hverdag på veien.

- Jeg har i flere år hatt lyst til å prøve det å være tømmerbilsjåfør, men jeg har ikke turt. I september i år tok jeg sjansen og startet å kjøre litt tømmerbil annenhver uke, frem til jeg i november startet å kjøre tømmer på heltid, sier Granberg.

Arbeidsgiver er EH Tømmer AS, som holder til i Indre Østfold. Det er en en-bils eier hvor hun og bileier kjører skift på bilen. Bilen går for AØV (Akershus og Østfold Virkestransport AS), men kjører for Viken Skog.

- Nå har ikke jeg kjørt så lenge, så jeg kan egentlig ikke uttale meg så mye om hvordan livet som tømmerbilsjåfør er. Men så langt trives jeg veldig godt, sier Granberg.

Bilen hun kjører er en Scania 730 2017-modell med en 5-akslet AM slephenger 2019-modell fra OP Höglunds.

- Hvordan er egentlig dagen som tømmerbilsjåfør?

- Dagene går jo ut på å kjøre inn på plassene hvor tømmeret ligger. Det kan være langt inn i skogen eller det kan ligge mer sentralt. Lastingen skjer med egen kran, noe som jeg synes er krevende, men veldig gøy, sier Granberg.

Når hun er ferdig lastet kjører hun dit lasset skal. Det kan variere mellom fabrikk, sagbruk eller privat. Når lasset er levert er det bare å finne et nytt.

- Du kjørte mange år transport på kryss og tvers av hele landet. Hva vil du si er annerledes nå?

- Det jeg liker best med å være tømmerbilsjåfør må være at det ikke er det typiske maset og stresset som man fort opplever i annen type transport. Det du ikke rekker i dag tar du i morgen. Jeg har byttet ut det å sitte og stange i kø i Oslo og andre store byer, med å sitte inne i skogen eller langt ute på bygda med god musikk på radion og varmen på inne i kranhytta. Det liker jeg veldig godt, sier Granberg.

En helt vanlig dag som tømmerbilsjåfør

Her får du et innblikk i hverdagen til tømmerbilsjåfør Kamilla Granberg.

Denne dagen i midten av desember startet med å kjøre fram til en lasteplass i Eidsberg i Indre Østfold kommune. Klokken er litt over 06.00. Det skal lastes opp et lass med 2,50 meter langt tømmer til det svenske sagbruket Vida i Nössemark.

- Vi har leveringskvoter, så hvor ofte bilen er på Vida kan variere. Men det blir noen turer på en uke, sier Granberg.

Etter at alt tømmeret er lastet på, må det sikres med kjettinger. De har luftstyrt strammer, som strammer på lasset hele tiden om noe skulle flytte på seg.

- Det ta over kjettingene er fort gjort ved hjelp av kranen. Den luftstyrte strammeren på kjettingene er en veldig smart løsning. Dette øker sikkerheten veldig siden den hele tiden drar til om noe skulle flytte på seg, sier Granberg.

Her er fem lag ferdig lasta og sikra, og dagens første lass er klar for avgang. Fra Eidsberg til Vida i Nössemark er det litt over en times kjøring.

- På sommerstid laster man rundt 39 tonn totalt. På vinteren er det noe mindre på grunn av ekstra vekter fra kjettinger og fulle strøkasser og slike ting, sier Granberg.

Hver "haug" på bilen og hengeren kalles for et lag. På bildet over kan man se at det ligger fem lag bakover. Med virke som skal til Vida lastes det fem lag fordi tømmerstokkene er kun 2,50 meter langt. Ofte laster man tre lag, med ett på bilen og to på hengeren.

Kartet viser de stedene Kamilla Granberg er innom denne dagen i desember.

Det var veldig tilfeldig at Kamilla Granberg startet som yrkessjåfør. Hun hadde aldri hatt noen tanker om å kjøre å kjøre lastebil før hun tok lappen etter endt videregående skole.

- Jeg kjørte først for pappa, da jeg ikke hadde noen planer for hva jeg ville jobbe med. Tanken var å bare kjøre en periode til jeg fant ut hva jeg ville drive med, sier Granberg.

Det var i 2012, og nå snart ti år senere sitter hun fortsatt bak rattet på tungbilen.

Sosiale medier

Kamilla Granberg er flink til å vise frem yrket sitt i sosiale medier. Blant annet til sine 30.000 følgere på instagram med profilen @mkgranberg93.

Tilbake til tømmertransporten. På bildet over er bil og henger ferdig lossa på sagbruket i Sverige, med selskap av Robert Løe fra Løe Transport AS i rød Volvo. På dette sagbruket losser sjåføren selv, hvor de legger tømmeret enten på bakken eller på transportbord.

- Jeg bruker noe lengre tid på både lasting og lossingen ettersom jeg fremdeles er ny som tømmerbilsjåfør. De som kan dette godt losser bil og henger på under 15 minutter, sier Granberg.

Tømmerbilsjåfører må følge kjøre- og hviletid vi som alle andre yrekssjåfører, men hvilen skjer ikke på sagbrukene.

- Ofte så er det så mye trafikk på fabrikkene og sagbruka at det er bedre å ta hvile et annet sted, så man ikke blir stående i veien for andre, sier Granberg.

Tilbake i Indre Østfold venter nye oppdrag. Her er det blitt lastet energi gran og slip til Boorregaard i Sarpsborg. Kranen brukes også til surring av kjetting for å sikre lasten.

- Etter at jeg var ferdig på Vida kjørte jeg tilbake til Trømborg hvor jeg lastet opp energi gran, og deretter til Lundeby hvor jeg lastet opp slip ved Lundeby. De to stedene ligger ikke langt unna hverandre i Indre Østfold, sier Granberg.

Energi gran er virke som er for dårlig til å bli sagtømmer, ofte på grunn av råte, sopp og lignende. Energi er den friske veden i virket, og sammen med slip kan dette bli fyllstoff i medisiner, matvarer, vaskepulver, vaniljesmak til is, vaniljesaus, fargestoff med mer.

Slip er også virke som ikke kan bli brukt til sagtømmer, fordi det er for kort, for liten diameter osv. Brukes blant annet til papir i aviser og bøker, og furuslip til kartong for melk og juice.

Tømmeret skal ligge merket, så det skal være enkelt for sjåførene å se hva de skal ha. 

Ferdig lastet opp med slip på henger og energi gran på bil. Boorregaard neste stopp, rundt en time med kjøring.

Bilde fra veikanten hvor energi granen ble lastet. Legg merke til et godt stykke arbeid i lunna foran i bilde. En tømmerlunne er en samling av nyhogd tømmer i velordnede hauger.

På plass på Borregaard en drøy time etter lasting, klar for fotomåling og registrering av lass. Raskt og effektivt med fotomåling. Det begynner å bli mørkt ute.

- Fotomåling er vanlig på de større fabrikkene i Norge og i Sverige, og det måles lengde, bredde og høyde for å finne kubikken på lasset. Man finner også fastmasse-prosenten til tømmeret. Det brukes også vanlig gammeldags måling, særlig på mindre mottak, sier Granberg.

Etter at lasset var levert på Borregaard, og det begynte å bli mørkt ute, dro hun for å legge på et nytt lass på bil og henger. Slik at alt var klart for en tidlig levering fredag morgen. Hun følger sjelden klokka når hun er på jobb. Hun følger oppdragene hun skal gjøre.

Opphav og kilder: Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Menneskene på veien.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094