23948sdkhjf

Produksjons- og leveranseproblemene i Asia: – En handelskrise vi bare har sett starten av

Transportutfordringer, råstoffmangel, strømkutt og covid er alle utfordringer som begrenser verdenshandelen og importen av varer til Norge. – Trolig må vi langt inn i 2023 før tilgangen på produkter i Norge er normalisert, mener Rune Wee, som er daglig leder og eier i utstyrsimportøren Wee.no.

Rune Wee mener vi ennå ikke skimter lyset i enden av tunnelen.

Utstyrsleverandøren Wee.no importerer og forhandler anleggs-, industri og landbruksutstyr, og omsetter for nær 200 millioner kroner i året. De fleste av de rundt 2000 produktene i sortimentet importeres fra Kina.

Det siste året har Rune Wee måttet håndtere produksjons- og importutfordringer på daglig basis, og han har god oversikt over det kinesiske markedet.

– Da covid traff verdenssamfunnet våren 2020 ble det fort klart at endringer innen produksjon og handel sto på trappene. Likevel var det få som spådde at de største utfordringene ville handle om økt etterspørsel kombinert med manglende leveranse.

Nå varsler han at importutfordringene vil vare lenge

– Dette er en handelskrise vi dessverre bare har sett starten av. Fra å være en ren logistikkutfordring har situasjonen endret seg til å handle om flere faktorer. Trolig må vi langt inn i 2023 før tilgangen på produkter i Norge er normalisert, mener Wee.

Enorme mengder varer venter utenfor havnene i flere storbyer i EU og USA.

– Tidlige utfordringer, så som mangel på containere til transport og arbeidskraft til produksjon, virker til å ha løst seg i Kina. Faktisk har myndighetene satt i gang bygging av 400.000 containere for å møte fraktutfordringene. Nå handler det i større grad om rasjonering på strøm i landet, noe som begrenser produksjonen av maskiner og utstyr betydelig.

– Det meldes også om mangel av eller kraftig prisøkning på råstoffer, noe som setter i gang en kjedereaksjon som leder til mangel på helt nødvendige komponenter i flere industrier. Mangel på halvledere til bilproduksjon er et av de beste eksemplene, sier Rune Wee.

Større etterspørsel

I vesten har pandemien ført til større etterspørsel og rekordstor handel, stikk i strid med forventningene hos mange produsentland. Nå ligger cargoskipene i kø utenfor både USA og flere europeiske land i påvente av å få losset varene sine. Forsyningskjeden forblir dermed en flaskehals.

– De fleste norske importører får sine varer minst et halvt år senere enn normalt, noe som betyr at mange bedrifter må binde mye kapital. Samtidig får de ikke sesongvarer inn til riktig tid. Det hjelper ikke å få brøytemaskiner levert i mars måned, eller julevarer i januar, sier Rune Wee.

– Dessuten fører krisen til økte priser i hele kjeden. En container som i juli kostet 50.000 å transportere, koster i dag 160.000 kroner. Det sier seg selv at varer vil bli dyrere i Norge, noe som også kan skape et inflasjonspress, mener Rune Wee. 

Stort varelager er viktig for å sikre levering i tiden som kommer.

Langsiktig plan

Ett av få lyspunkter for norske importører er den stadig sterkere kronen. Men nøkkelen til å overleve i dagens marked har mest med effektiv drift og grundig planlegging å gjøre, mener Wee.

 – Nå tenker vi annerledes hva gjelder logistikk og lager. For å kunne tilby nok utstyr til riktig tidspunkt har vi måttet bestille langt tidligere enn normalt. Samtidig øker vi varelageret betydelig og prioriterer våre bestselgende varer. For alle som ikke har kapasitet eller finansielle muskler til dette, blir det svært vanskelig framover, sier han.

 – Når varene blir dyrere, blir prisen ved innkjøp en stadig viktigere faktor både for bedrifter og privatpersoner. Dette er noe vi merker i markedet allerede.

Opphav og kilder: wee.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094