23948sdkhjf

Rambøll og Storebrand: Langsiktig storsatsning med virtuelle StRam

Det virtuelle selskapet StRam skal forvalte det strategiske partnerskapet ved å jobbe til det beste for partnerne innen alt fra større reguleringsprosjekter, ombygginger og nybygg, til mindre leietakertilpasninger.

– Vi har et partnerforhold som utfordrer oss til å bli bedre i alle våre prosjekter, sier Bjørn Tore Landsem, direktør for bygg i Rambøll. Gjennom et unikt samarbeid med Storebrand Eiendom skal de løse morgendagens utfordringer innen bærekraft og utvikling.

 

I 2019 inngikk Rambøll et langsiktig partnerskap med Storebrand Eiendom som skulle føre til styrket prosjekterings- og rådgivningskompetanse, med tillit og samarbeid som de viktigste bærebjelkene. Dette har vist seg å være svært verdifullt, og nå begynner de å se resultatene av partnerskapet, opplyser Rambøll i en pressemelding

Henter synergier mellom prosjektene

– Finner man en god samarbeidsplattform og en god tone, er det et godt utgangspunkt for en god leveranse. Det er en god match mellom oss i Rambøll og Storebrand Eiendom, og det handler alltid om folk. Etter å ha blitt bedre kjent, har vi spisset samarbeidet og etablert en egen avdeling i Rambøll som bare jobber mot Storebrand, og når dette samarbeidet fungerer blir det gode prosjekter, sier Landsem.

StRam – som avdelingen heter – er et virtuelt selskap ledet av Jonas Bjerga, avdelingsleder i Rambøll. Avdelingens misjon er å forvalte det strategiske partnerskapet, ved å jobbe til det beste for partnerne innen alt fra større reguleringsprosjekter, ombygginger og nybygg, til mindre leietakertilpasninger.

– Ved å ha en langsiktig partner setter man seg i en posisjon hvor man kan forvalte kunnskap og utvikling på en helt annen måte enn tidligere, og inkludere dette i hele porteføljen etter hvert som flere bygg fornyes over tid. På den måte setter vi porteføljen i stand til å møte fremtiden, forteller Bjerga.

Han legger til at de nå henter synergier mellom prosjektene, noe de ikke hadde fått til hvis de hadde vært mange ulike rådgivere.

– Vi kan følge den strategiske retningen vi har pekt oss ut, og bygge oppunder de målene som skal nås. Partnerskapet vårt er godt rigget med styringsmekanismer, eskaleringsmekanismer og arenaer for blant annet bærekraft, digitalisering og innovasjon, men også relasjoner. Vi prater ofte sammen, og det vi har måttet adressere, er blitt gjort på en god måte som har resultert i konstruktive løsninger, sier Bjerga.

Må være trygge på hverandre

Etter hvert som StRam-funksjonen styrkes, er målet at de involverte ikke skal ha følelsen av å jobbe for Rambøll eller Storebrand, men for prosjektet.

 – Det ble sagt at vi skulle bli prioritert, og det er vi virkelig blitt. Det at Rambøll etablerte en egen avdeling for å supplere oss, var et genialt trekk, sier Richard Kristensen Kruse, direktør for prosjekt og utvikling i Storebrand Eiendom.

 – Etter at denne avdelingen ble etablert, begynte vi å kjenne på StRam-følelsen. StRam er en fellesorganisasjon, hvor vi skal jobbe sammen og ha det bra sammen. Det er tillitsbasert, og vi må være trygge på hverandre, sier Kruse, og får støtte av Landsem i Rambøll.

 – Jeg håper Storebrand føler at de har fått en partner som prioriterer dem i sine prosjekter, og hjelper dem i en hektisk hverdag med de beste ressursene vi har. Storebrand har som mål å være internasjonale, og vi er det internasjonale selskapet som kan følge Storebrand ut av Norge, sier Landsem.

Bærekraft og ombruk i fokus

Bærekraft er tungt forankret i både Storebrand og Rambølls kultur, og ifølge partnerne utslagsgivende for at de fant hverandre. I tillegg til å utfordre hverandre på å utarbeide mer klimasmarte løsninger for 40-prosentbransjen, handler det også om å sette sosial bærekraft på agendaen.

– Vårt samarbeid handler ikke bare om byggene, men også om å ta vare på omgivelsene rundt. Byrommene er viktige, og Storebrand ivaretar disse – både på bakkeplan og i høyden, sier Landsem, og får støtte av kollega Jonas Bjerga.

– Storebrand er en stor aktør som tar et veldig bevisst standpunkt også innen det sosiale aspektet av bærekraft, og det er viktig at de gjør det. Når vi kan jobbe strategisk sammen om en stor portefølje, har vi også unike muligheter for ombruk, sier Bjerga.

– Det gjelder alt fra å redusere utslipp til å sikre sosial bærekraft i alle ledd, og det skal fortsatt være trivelig. Det at noe er bærekraftig, betyr ikke at det må være kjipt, sier Kruse i Storebrand Eiendom.

Kilde: Rambøll

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078