23948sdkhjf

World Wide Web – den nye konkurransefaktoren

OKTOBER 1994: Bent Flyen, daværende høyskolekandidat i transportøkonomi og stud. polit i Human Computer Interaction og trafikkpsykologi ga leserne en innføring i det ganske så nye Internet og konkluderte med at denne nye informasjonsmotorveien også er den nye konkurransefaktoren.

 

Bedrifter som hadde tatt i bruk World Wide Web ble raskt vant med å hente inn informasjon raskt og han anbefalte derfor norske transportbedrifter å ta i bruk teknologien så fort som mulig.

«En bruker av Internet vil sannsynligvis kreve at han eller hun selv kan sjekke på skjermen hvor godset befinner seg og vil nok forlange en elektronisk melding i stedet for telefoner dersom godset blir forsinket», skrev han.

Linjegods var tidlig ute og hadde startet med et prøveprosjekt hvor de brukte Internet i sin markedsføring.
Flyen opplyste at Internet var enkelt å bruke og at det kom til 30 prosent nye brukere i måneden.

Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 10-1994:

 

Toten satset på semi

EØS-tilpasninger og en stadig økende konkurranse internasjonalt gjorde det nødvendig å effektivisere transportene. Som den første transportsentral her i landet hadde Toten Transport i egen regi gått til anskaffelse av 10 Närko semitrailere fra O.L. Engen, med opsjon på ytterligere 20. I samarbeid med andelseiere som holdt trekkvognene regnet man med en vesentlig effektivisering for visse transporter. Semiene skulle benyttes til transport av bildeler fra Raufoss til Belgia. De skulle fraktes uten trekkvogner på ferge til Kiel der Toten ville ha biler og sjåfører parat for videre transport.

 

Ny volummodell

Toyota lanserte en helt ny generasjon dieseltrucker fra 1,5 til 3 tonn. Den nye 6-serien fremstod med en vesentlig romsligere og mer ergonomisk utformet førerplass, en forbedret frisiktsmast og en ny stillegående 3,5-liters motor på 66 hk til 2- og 3-tonnerne som representerte det klart viktigste segmentet for Rishaug Maskin – landets desidert største truckimportør.
6-serien ble solgt frem til 1999 da Toyota lanserte sin 7-serie, som i sin tur ble erstattet av førstegenerasjon Tonero i 2007.

Opphav og kilder: Logistikk & Ledelse nr. 10-1994

KLIKK for alle artikler i Logistikk & Ledelse RETRO.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.096