23948sdkhjf

KOMMENTAR: Nå har Posten Bring fått ambisjoner for klimaet i Oslo!

Kanskje de skulle dele ut flere paraplyer?

TUNGT OG FOSSILFRITT: På tross av fantasitittelen «Posten hever klimaambisjonene i Oslo», er pressemelding fra Posten Bring isolert sett hyggelig.

Essensen er at de øker andelen elektriske biler i hovedstaden. I første omgang skal hele 8 dieselbiler byttes med 8 elektriske biler. Disse skal brukes til distribusjon av post og pakker innenfor Ring 2.

Innenfor Ring 2 er det som kjent mye folk og etter hvert lite trafikk, men fortsatt kan den lokale luftforurensingen av partikler og svevestøv bli mindre og motorstøyen lavere. Det er bra for innbyggernes helse og trivsel.

Les også: Posten og DHL åpnet City Hubs i Oslo

Det har imidlertid fint lite med klimaet i Oslo å gjøre.

I tillegg opplyses det riktignok at Posten Bring har bestilt 90 elektriske kjøretøy til. Og de etter hvert 90-100 nye elektrifiserte kjøretøyene er i det minste en liten musefis i retning redusert global klimapåvirkning fra CO2 fra Posten Brings store flåte og virksomhet.

Men å knytte Posten Brings klimaambisjoner opp mot utslipp i Oslo er i beste fall vrøvl – om utslippet skjer på Bygdøy eller i Båtsfjord har absolutt ingen relevans for klimaet.

Klimautviklingen er et globalt problem som ikke løses geografisk avgrenset, men ved at hver enkelt person, bedrift og annen enhet reduserer sitt totale CO2-avtrykk.

Som ambisjonene til Deutsche Post DHL Group, som i 2017 satte et mål om å redusere klimagassutslippene til null innen 2050. Konsernet investerer totalt syv milliarder euro i løpet av de neste ti årene i tiltak for å redusere CO2-utslippet. 

På samme måte kan Posten Bring bidra ved å redusere det totale utslippet av CO2 fra hele sin store skandinaviske og internasjonale virksomhet.

Oslo kommune kan på sin side påvirke ved reguleringer og incentiver som gjør at innbyggernes behov dekkes med så små CO2-utslipp som mulig. Det forutsetter at det er reell CO2-reduksjon, at ikke utslippet bare flyttes til Bærum eller Mandalay.

I dette tilfellet er det Oslo kommunes politikk og reguleringer som har bidratt (tvunget og dultet og lagt til rette for) til at Posten Brings totale utslipp er redusert ørlite grann – til fordel for det globale klimaet. Det skal kommunen ha mest kred for.

Om vi løfter blikket til det mye større bildet, er det svært mye som skal gjøres for at verden skal klare å nøytralisere den negative klimautviklingen. Det er heldigvis også mye god vilje og store krefter i gang, ikke minst i våre energikrevende bransjer.

Men det hjelper ikke helheten at noen prøver å sole seg i glansen og skaffe seg konkurransefortrinn av tiltak som per nå er ganske små og etter hvert selvfølgelige.

Vi kan merke oss at Posten Bring har underskrevet det eminente verktøyet «Grønnvaskingsplakaten», som rett og slett skal sørge for at bedrifter og virksomheter ikke  skryter på seg klimatiltak og- gevinster det ikke er belegg for.

I dette tilfellet har både DHL og Posten Bring nådd noen delmål mer eller mindre samtidig. I Oslo tilfeldigvis.

Det er verd å feire, selvsagt, men fortell hele storyen på edruelig vis, da. Og Posten Norge har faktisk mye å være stolt av og fortelle om.

  1. Det gjennomføres et langsiktig svært strukturert og godt arbeid for å redusere negativ påvirkning (og dokumentere dette, les Års- og bærekraftrapporten 2020 her, den er revisorgodkjent av Ernst & Young med "moderat sikkerhet"). 
  2. Posten Norge er akkurat rangert helt i toppen av PwC sin nylig publiserte klimaindeks 2021 for Norges 100 største selskaper. Den bør og kan leses her.

Slike semitunge rapporter er ikke like lette å omsette i omdømmehevende avistitler. Men å ta ansvar for klimaet i Oslo spesifikt er ikke innefor Posten Brings kapasitet.

Det hadde faktisk vært like fantasifullt, og mer virkningsfullt, om de delte ut paraplyer til hovedstadens innbyggere.

Opphav og kilder: Kommentar fra Tungt

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.156