23948sdkhjf

Sosial dumping: Får 25 kroner timen for transportoppdrag i Norge

Stadig mer fisk fraktes av utenlandske transportselskaper, men norske transportkjøpere sjekker ikke hva sjåførene tjener.

SOSIAL DUMPING: «Alejandro» frakter laks i Norge for 25 kroner timen. Til nettsiden frifagbevegelse.no forteller han om en hverdag som ikke hører hjemme noe sted.

– En gjennomsnittlig arbeidsdag er mellom 11 og 13 timer lang, og vi får en fast sum per dag. Vi får ikke overtidstillegg, sier «Alejandro» til frifagbevegelse.no.

Historien om "Alejandro" ble publisert i går, og har spredd seg i transportmiljøet. Den forteller om et liv som yrkessjåfør under forhold som er langt inn på arenaen for sosial dumping.

Frifagbevegelse.no skriver at "Alejandro" er fra Filippinene og jobber som langtransportsjåfør i et østeuropeisk transportfirma. I frykt for represalier fra arbeidsgiveren ønsker han ikke å oppgi sitt virkelige navn, men han forteller at han på lik linje med over hundre tusen kollegaer i Polen og Baltikum er ansatt gjennom et underselskap som rekrutterer billigarbeidere fra utenfor EU. Lokkemidlene er høye lønninger og betalt utdanning, men det arbeidsgiverne ikke forteller sjåførene, er at de egentlig har krav på mye mer.

Tungt.no gjengir ikke bilde av "Alejandro" på grunn av anonymitetshensyn. Frifagbevegelse og fotograf Stein Inge Stølen ønsker ikke å spre bilde av han mer enn nødvendig.

Mange av transportoppdragene som "Alejandro" utfører i Norge, er såkalte kabotasjeturer. Under slike oppdrag skal sjåføren ha norsk minstelønn i det tidsrommet oppdraget pågår. Det er nytt for ham.

– Jeg får ikke noe tillegg dersom jeg kjører kabotasje. Det er første gang jeg hører om dette, sier han til frifagbevegelse.no.

Sjekker ikke hva sjåførene får i lønn

Det er blitt avdekket at flertallet av de utenlandske sjåførene som kjører kabotasje i Norge ikke mottar norsk minstelønn, selv om det er et lovpålagt krav.

Frifagbevegelse.no skriver at Alejandros arbeidsgiver, Intercargo Scandinavia, har operert i Norge i en årrekke og spesialiserer seg på transport av sjømat.

I artikkelen får vi også opplyst at sjømatbedriften Bravo Seafood AS har hatt en avtale med Intercargo Scandinavia i fem år. Avtalen oppgir at transportselskapet er hovedleverandør for Bravo Seafood AS, også på innenrikstransport.

Frifagbevegelse.no spør daglig leder Karl Petter Myklebust om han vet om sjåførene får norsk minstelønn.

– Vi forventer at de som kjører for oss følger regelverket, sier Myklebust.

Samtidig innrømmer han at han aldri har etterspurt lønnsslipper og timelister.

Les hele saken og se hvorfor ikke sjømatbedriftene vil bruke norske sjåfører på frifagbevegelse.no...

Opphav og kilder: Frifagbevegelse.no

Kommenter artikkelen (3)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078