23948sdkhjf

Bane NOR tildeler kontrakter for 2,7 milliarder i Drammen

NCC Norge AS, Baneservice AS og Caverion Norge AS er tildelt kontrakter i et av landets største jernbaneprosjekt.

Bane NOR er i full gang med byggingen av 10 kilometer nytt dobbeltspor mellom Drammen og Kobbervikdalen på Vestfoldbanen. Når anlegget settes i drift i 2025, gir det mulighet til fire tog i timen hver vei mellom Oslo og Tønsberg. I tillegg vil oppgraderingen av jernbanen her gi bedre punktlighet og styrke jernbanens knutepunkt i Drammen, opplyser Bane NOR.

De tre kontraktene som nå er tildelt har en samlet verdi på ca. 2,7 milliarder kroner og omfatter byggearbeider fra Drammen stasjon og vestover til området der den nye Vestfoldbanen fortsetter inn en ny jernbanetunnel, samt jernbanetekniske arbeider på hele den nye banestrekningen.

Den største kontrakten tildeles NCC Norge AS, og omfatter alle underbygningsarbeidene på strekningen fra Drammen stasjon til Sundhaugen, inkludert omfattende arbeid på og ved Drammen stasjon, bybru over sporområdet og mindre arbeider i tunnel og dagsone Skoger. Illustrasjon: Bane NOR

Ferdigstillelse mot slutten av 2025

Bane NOR opplyser at kontraktene er tildelt etter konkurranser med forhandlinger i forkant av endelig valgt entreprenør. Alle de tre kontraktene skal gjennomføres som utførelsesentrepriser. Oppstart av arbeidene er månedsskiftet august/september 2021 med ferdigstillelse mot slutten av 2025.

  • NCC Norge AS: Kontrakten omfatter alle underbygningsarbeidene på strekningen fra Drammen stasjon til Sundhaugen, inkludert omfattende arbeid på og ved Drammen stasjon, bybru over sporområdet og mindre arbeider i tunnel og dagsone Skoger. Kontrakten har en verdi på ca. 1,9 milliarder kroner.
  • Baneservice AS er tildelt kontrakten som omfatter spor og kontaktledningsanlegg på prosjektområdet til en verdi på ca. 480 millioner kroner.
  • Caverion Norge AS: Kontrakten omfatter elektro- og teleanlegg i prosjektområdet og har en verdi på ca. 370 millioner norske kroner.

Før kontraktene kan undertegnes, er det en ti dagers karensperiode, hvor de øvrige tilbyderne har mulighet til å klage på tildelingen.

Fra før av har Veidekke signert to store tunnelkontrakter i dette utbyggingsprosjektet, det skjedde før anleggsstart på tampen av 2019. NRC Group har en pågående kontrakt med forberedende arbeider.

Kilde: Bane NOR

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.11