23948sdkhjf

Vant over tre andre: Mesta tar over vinterdriften på Oslo Lufthavn

Etter 12 år med Veidekke skal Mesta drive deler av vintervedlikeholdet på Gardermoen.

– Det var tre selskap som deltok i konkurransen. Veidekke, Mesta og Vaktmesterkompaniet. Her trakk altså Mesta det lengste strået med beste tilbud i kombinasjonen mellom kvalitet og pris, opplyser Nora Hoberg Prestaasen, kommunikasjonsansvarlig på Oslo lufthavn.

Mesta er dermed tildelt kontrakten om å drive deler av vintervedlikeholdet på Oslo lufthavn. Kontrakten har en kontraktsverdi på ca. 320 millioner kroner og har en varighet på åtte år med opsjoner.

Veidekke har hatt oppdraget på OSL i 12 år. I perioden fra 2003-2008 var Mesta inne og i årene fra oppstart fra 1998 – 2003 var Skanska leverandør.

Oppdraget fordrer høy kvalitet på leveransene. Det krever at et tresifret antall mannskap, samt moderne maskiner er klare i beredskap 24/7 fra midten av oktober til midten av april, sier Kristin Folge, konserndirektør Drift og vedlikehold i Mesta.

På Oslo lufthavn er det store arealer innenfor flyplassgjerdet som er opparbeidet til flyoppstillingsplasser, internveier og andre arealer for parkering av maskiner og utstyr. Leveransen i denne kontrakten omfatter vinterdrift på disse områdene, samt på sentralområdet. Arbeidene omfatter blant annet snørydding, opplasting og bortkjøring av snø.

Skalering, kvalitet og miljø

I tillegg til hovedleveransen er det lagt inn en opsjon for brøyting på vestsiden av flyplassen og mulighet for skalering av driften.

Det siste er en erfaring fra Covid19-perioden der Avinor har erkjent at avtalene i større grad må kunne skaleres både opp og ned, forklarer Ole Petter Storstad, direktør for flysidedrift i Avinor

Opphav og kilder: Avinor / Mesta

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094