23948sdkhjf

Jubileumsår for Håkull: 75 år og i toppform

Historien om Håkull er så til de grader leseverdig, men også de siste årene har det blitt stadig morsommere å skrive om Håkull. Dette er familiebedriften som går så det suser- og som holder de norske fargene i hevd på kontinentet

TRANSPORTJUBILEUM: Kristen Håkull kjøpte sin første lastebil i 1945. Krigen var over. Landet skulle bygges og Kristen Håkull hadde nettopp kjøpt et gårdsbruk på Ålgård i Rogaland.

Han trengte en lastebil. Rutebileier Sverre Haga hadde en Chevrolet fra 1929 han skulle selge. Det ble den første lastebilen i selskapet som i dag er blant norges største på internasjonal transport. Det tok ikke lang tid før kremmeren Kristen oppdaget mulighetene som lå i lastebilen. Les mer om den historien her, som er fortalt av Morten Vatland (og som har noen små historiske nyanser fra dagens pressemelding).

Over en halv milliard og rekordresultat

MEN NÅ: Ved inngangen til jubileumsåret 2021 kan Håkull Gruppen, med Gudmund, Kjartan og Lena Håkull ved roret, skilte med en omsetning på over 550 millioner kroner - og et rekordresultat på 90 millioner kroner (opplysning fra selskapet selv).

Konsernet sysselsetter nå 250 mennesker. For de av oss som først og fremst tenker på transportøren Håkull, er det for øvrig viktig å få med seg at også eiendomsvirksomheten til Håkull nå er like stor som transporten. Håkull Eiendom AS har 15 eiendommer med 70.000 kvadratmeter til utleie. Den grenseoverskridende trafikken teller på sin side rundt 100 profilerte trailere. Og det begynte for lenge siden

Fra historien om Håkull del 2:

I 1966 dro derfor Kristen Håkull til Stavanger og tok mål av jernbanevognene og sammenlignet dem med trailerne. Han hadde året før vært i USA og sett tog ankomme Chicago med mange semitrailere ombord. Han fikk laget spesielle fester som skulle sikre trailerne på jernbanevognene og NSB var interessert i å prøve. Ikke lenge etter forlot et godstog Stavanger stasjon med flere Håkull trailere ombord.

Sjåførene satt i bilene sine og de har fått utlevert hvert sitt røde flagg, for å vinke til lokfører, hver sin gassmaske og hver sin lommelykt.

Gassmasken måtte de ha for sikkerhets skyld, siden halvparten av strekningen mellom Moi og Kristiansand gikk i tunneller. Sjåførene samlet seg før avreise i bilen med det største førerhuset. Da toget senere på kvelden måtte stoppe for å vente på motgående tog, signaliserte de til lokfører med flaggene sine og løp til hver sin bil for å legge seg til å sove.

I Oslo losset og lastet de, før de tok toget tilbake på kvelden. Slik holdt de på i flere år, men Kristen Håkull var likevel ikke helt fornøyd. Han ønsket å få varene presis til Oslo, og det ble også helt feil å ha de dyre bilene stående i ro på toget.

Danmark, Air & Sea og containere til Asia

I dag har Håkull tett kobling til Danmark, hvor de i 2008 kjøpte tomt og etablerte terminal i Nørresundby like nord for Ålborg. Terminalen til Håkull Danmark A/S betjener nå godsflommen fra og til hele Norge og det meste av Europa.

Men det stopper ikke der. Håkull Air & Sea AS holder til i Sandnes ble etablert i 2009, og betjener kunder world wide. Håkull Shipping AS fra 1980 holder på sin side hus i Oslo, og jobber i hovedsak med containertransport til og fra Asia.

Og veien videre for Håkull? Det er tydelig at optimismen er stor:

- Vi er godt rustet til å møte fremtiden og spådommene om økt vareflyt. Teknologi vil nok kunne overta noe av det vi jobber med i dag, men vi er overbevist om at det personlige engasjementet, service og kontakten med kunder som gjøres i konsernet i dag også trygger fremtiden for konsernet, sier Gudmund, Kjartan og Lena Håkull.

Her er noen flere fine Håkull-saker

Opphav og kilder: Pressemelding fra Håkull Gruppen, TransportMagasinet, Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078