23948sdkhjf

Er ikke broen lang nok lenger? Bruk den om igjen et annet sted...

Nå skal den gamle brua i Sandvika snart settes opp i Nesbyen.

BYGG OG GJENBRUK: Det er Statens vegvesen som forteller denne artigsaken i dag.

– Jeg visste at det skulle rives en god del bruer i Sandvika, i forbindelse med E16-prosjektet. Jeg tok derfor kontakt for å høre om det var en bru som egnet seg for gjenbruk, forteller Kent-Johnny Rodegård i familiebedriften Brødrene Rodegård AS.

Skal krysse elven Rukkedøla

Brua, som tidligere sto midt i Sandvika, skal etter planen settes opp over elven Rukkedøla i Nesbyen. Der bygger brødrene vei fra fylkesvei 2910 (tidligere fv. 214) til et steinbrudd som Brødrene Rodegård har i Rukkedalen.

– Reguleringsplanen er under arbeid hos kommunen. Når alle godkjenninger er på plass, håper jeg å få sette den opp til høsten, forteller Rodegård.

Familiebedriften ble startet av foreldrene på midten av 60-tallet. De fire brødrene, som styrer bedriften i dag, driver med graving, sprenging og utbygging. Den miljøbevisste entreprenøren mener det er et større potensiale for å tenke gjenbruk i anleggsbransjen, enn det som er vanlig i dag.

- Mye kan brukes på nytt

– Bruelementene jeg fikk fra Sandvika var så å si som nye. Gjenbruk er en vinn-vinn-situasjon, slik jeg ser det. Jeg tror også veldig mye materialer og utstyr fra bygge- og anleggsbransjen kan brukes på nytt. Det sløses for mye i anleggsbransjen i Norge, sier Kent-Johnny Rodegård.

Rodegårds nye bru, er én av de gamle Birkheimbruene i Sandvika sentrum i Bærum. Utbyggingen av ny E16 fra Sandvika til Wøyen inkluderte ombygging og sluttføring av lokalveiene i Sandvika.

Arbeidsfellesskapet Implenia og Isachsen hadde revet ned fire av fem bruer som lå inne i kontakten, da prosjektleder Ronny Abelsen (IMIS) fikk telefonen fra Kent-Johnny Rodegård. Han forteller:

Har prøvd med betongbru på Finn

– Bærekraft er integrert i alt arbeidet vi gjør, men gjenbruk av bruer har vi liten erfaring med fra tidligere. Vi prøvde oss for noen år siden, på et tidligere prosjekt, å legge ut en betongbru på Finn.no, men ingen hadde nok gjennomføringsevne til å realisere et slik prosjekt. Det er gledelig at vi nå har funnet en entreprenør som kan bruke de gamle bruelementer på en miljøvennlig måte, sier Abelsen.

Brua hadde 13 prefabrikerte NIB-bjelker med plass-støpt plate i hovedspennet. For å redusere helse, miljø og sikkerhetsrisikoen, så rives Birkheimbruene ved at betongdekket sages mellom brubjelkene, slik at bjelkene løftes ut i hel tilstand «på land» før videre prosessering.

Dermed lå alt til rette for å frakte de til sammen rundt 200 tonn med bruelementer til Nesbyen - se bildet under.

Kilde: Statens vegvesen pressemelding

Artikkelen er en del av vårt tema om Bygg bedre billigere.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.095