23948sdkhjf

Lærdalstunnelen må utbedres for 2,3 milliarder kroner

For å være innenfor EUs tunnelsikkerhetsdirektiv må Lærdalstunnelen få nytt ventilasjonsanlegg, lysanlegg, nødstasjoner og overvåkingssystem.

Oppgradering av ventilasjonsanlegget, nytt lysanlegg, nødstasjoner og et overvakingssystem er blant tiltakene som må gjennomføres til en kostnadsramme på 2,3 milliarder kroner, skriver Samferdselsdepartementet i en pressemelding.

Tunnelen ble oppgradert i 2015 med nye nødtelefoner og kameraovervåkning.

5 årig prosjekt

Arbeidene skal starte i løpet av 2022, og etter planen være ferdige i 2027. Tunnelen vil bli stengt mellom kl. 22.00-06.00 i denne perioden.

Lokal motstand

Nattestengningen har møtt motstand fra lokalt næringsliv, som mener stengningen vil stoppe varetransporten og sette flere selskaper og arbeidsplasser i fare.

- Statens vegvesen skal drøfte detaljene i stengingen med lokale kommuner, lokalt næringsliv og transportnæringa. På den måten sørger vi for de beste løsingene for arbeidet og trafikantene i åra som kommer, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Lærdalstunnelen:

Veitunnel på 24 509 meter og er verdens lengste veitunnel
Går mellom Aurland og Lærdal i Vestland.
Den er en del av E16 mellom Oslo og Bergen.
Byggingen startet 15. mars 1995, og åpnet 27. november 2000 av kong Harald V.
Tunnelen kostet 1,08 milliarder kroner.
Siden åpningen har trafikken gjennom tunnelen doblet seg.
Fra 1086 kjøretøyer per døgn i 2001, til 2058 i 2019.
Rundt 27 prosent av trafikken er tungtrafikk

Opphav og kilder: Pressemelding: Samferdselsdep.

KLIKK for alle artikler i Anbud oppdrag kontrakter.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079