23948sdkhjf

Skilte ut alunskifer fra godt berg: Sparte 40 millioner og 3.300 lass spesialavfall

Skanska og Statens vegvesen klarte å skille ut miljøfarlig alunskifer fra godt berg i anleggsarbeidet på ny E16 i Jevnaker. Dermed sparte man 40 millioner kroner i transportkostnader og deponiavgifter mens miljøet ble spart for utslipp av 675 tonn CO2.

Skanska har siden mars 2020 bygd ny E16 fra Olum til Åsbygda i Jevnaker kommune. Det 10,5 kilometer lange veiprosjektet er klimapilot hvor Statens vegvesen belønner entreprenøren Skanska for å tenke klima og miljø i planleggingen og gjennomføringen av veiprosjektet.

 

Prosjektet jobber også for å bli sertifisert på høyeste CEEQUAL-nivå. CEEQUAL er en internasjonal godkjenningsordning innen bærekraft for veiprosjekter og handler blant annet om å få ned CO2-utslipp fra anleggsbransjen.

Det er mye av den krevende bergarten alunskifer i området hvor Skanska og Statens vegvesen bygger ny europavei i Jevnaker. Alunskifer ligger vekselvis med andre typer bergarter. Det har derfor vært vanlig å måtte kjøre bort alt fjell som inneholder alunskifer til eksempelvis spesialdeponiet på Langøya i Holmestrand kommune, ettersom friskt berg og alunskiferen oftest blir blandet sammen, opplyser Statens vegvesen.

Sparte 40 millioner kroner

Byggeleder Gine Løvstad Hegseth i Statens vegvesen, E16 Åsbygda-Olum sier dette var utgangspunktet for forslaget Skanska kom med om å nøye planlegge arbeidet med å ta ut berget med innslag av alunskifer fra veitraseen i området, for å minimere sammenblanding av bergartene.

– Skanska la fram et forslag til hvordan de skulle bore, sprenge og pigge ut fjellet slik at vi i stor grad kunne kjøre bort ren alunskifer, i stedet for en blanding av alunskifer og friskt berg. Dermed sparer vi 40 millioner kroner i avgifter til spesialdeponiet og transportkostnader. I tillegg kan vi bruke resten av fjellet til å bygge ny E16 her i Jevnaker, sier Løvstad Hegseth.

Slapp 3.300 lastebillass med spesialavfall

Prosjektleder Ole-Petter Jensen i Skanska sier entreprenørselskapet har geolog- og driftskompetanse i prosjektet som gjorde det mulig å skille alunskifer fra friskt berg.

– Slik kunne vi detaljplanlegge hvor mye berg vi tok ut for hver salve, uten å blande massene. Dette var avgjørende for at vi klarte å redusere mengden spesialavfall til Langøya til et absolutt minimum, sier Jensen.

I tillegg til millionene i sparte deponiavgifter, transport- og opplastningskostnader, blir utslippet av CO2 redusert med 675 tonn ved at man har spart 3.300 lastebillass med spesialavfall

En annen oppside er at deponiet for spesialavfall på Langøya snart er fullt. Det er derfor viktig å ikke frakte mer avfall enn nødvendig til spesialdeponiet i Holmestrandsfjorden.

Opphav og kilder: Statens vegvesen

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141