23948sdkhjf

Gigantdammen i Dalarna

I Dalarna er et stort og komplisert damprosjekt i full gang. Skanska renoverer Fortums største vannkraftverk.

Trängslets kraftverk ligger i Dalarna, nærmere bestemt i Älvdalen kommune. Den imponerende demningen er 125 meter høy og 900 meter lang. Den er Fortums største vannmagasin og en av de største i Norden. Høsten 2019 fikk Skanska i oppdrag å modernisere og forbedre demningen.

Adrenalinkick

Jonas Toreheim er produksjonssjef i Skanska og har vært med siden prosjektstart.

– Det er et sant adrenalinkick å jobbe med et komplekst arbeid som dette. Damprosjekter innebærer alltid risiko, og utfordringene er mange, sier han.

De siste årene har sikkerhetskravene økt ved Sveriges vannkraftverk, og de må være utstyrt for å takle fremtidige klimaendringer. Kraftverksrenoveringen skal forhindre erosjon ved å lede vann forbi kraftstasjonen ved høye strømmer.

Vannet får muligheten til å bli ført ut via eksisterende damluker og en ny bunnforlengelse, et utløp under vannoverflaten. Dette må skje under svært kontrollerte forhold.

I genene

Selv om broer egentlig er Toreheims spesialitet, har han vært involvert i flere kraftanleggsprosjekter de siste årene.

– Dammer er i genene. Min far var dambygger ved Skånska Cementgjuteriet da vannkraft fremdeles ble utviklet i Sverige, sier han.

Skanska har en lang historie som spesialister i utforming av vannkraftverk og har bygget mange av disse i Sverige, men også et stort antall rundt om i verden.

– Årene går, og nå er det på tide for neste generasjon å sikre arbeidet som ble utført på 1900-tallet.

– Jeg mener vannkraft har en viktig rolle å spille i et fossilfritt kraftsystem. En fordel med en så stor dam som Trängslets er at den kan lagre store mengder vann som kan brukes etter behov, påpeker Toreheim.

Komplisert

Trängslets kraftverk ble bygd mellom 1955 og 1960. I løpet av årene har flere oppdateringer blitt gjort, men aldri så omfattende som nå. Da kraftverket ble bygd, ble to bypass-tunneler brukt under demningen, for å avlede elven under arbeidet.

Siden den gang har tunnelene blitt stengt. Nå blir en av disse renovert og vil bli åpnet for å kunne tappe ut vann ved høye strømmer og muliggjøre senkning av demningen oppstrøms, om nødvendig. Tunnelen er utvidet og er nå 140 meter lang med en diameter på 7,4 meter.

– Oppgaven er komplisert, men vi har fått hjelp fra våre eksperter på stål og armering, som nylig var med på å ferdigstille Sluss-broen i Stockholm, forteller Toreheim.

Vær og tidsplan

Tidsplanen er prosjektets største utfordring. Alt er nøye planlagt, uke for uke, til sluttdatoen i 2024. Og arbeidet må tilpasses de skiftende årstidene. Om høsten fylles dammen med vann som skal tømmes om vinteren. Den er tørr bare en kort periode før vårflommen.

– Været kan både velte og hjelpe prosjektet. Er vinteren varm og regnfull, begynner vannet i dammen å stige, og da reduseres antall arbeidsdager. På den annen side kan senvinteren være kald og tørr, og da kan vi fullføre tunnelen godt innenfor planen.

– Uansett er det alltid en seier når en risikofaktor mestres, avslutter Toreheim.

 

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079