23948sdkhjf

Timetrekkeren: - Sjåførene er nøkkelen til suksess

Timetrekkeren fyller ti år, pilene peker bratt oppover, og daglig leder Dan Inge Fjærvik er ikke i tvil om hvorfor de har overlevd en tøff transportbransje.

MANN OG TRANSPORTBEDRIFT:
Dan Inge Fjærvik (47) er vokst opp på Tingvoll på Nord-Møre. Hjemmet var et gårdsbruk med utsikt over Freifjorden helt til flyplassen i Kristiansund. I 2009 ble det samboerbytte, og han flyttet til Østlandet. Der startet det som i dag er Timetrekkeren, et selskap som har vokst til å bli en betydelig aktør i transportbransjen.

 - Det er klart jeg til tider savner fredelige og rolige Møre, men jeg flytter nok ikke tilbake dit. Mulighetene for å utvikle et transportselskap som vårt er mye bedre på Østlandet, sier Dan Inge.

Men han klarer ikke helt å gi slipp på Møre. En gang i fremtiden skal han bygge seg en hytte på tomten til familiegården, hvor avslapping, båt og fiske skal stå i sentrum. Men det har han ikke hatt tid til å realisere ennå.

Det startet med en bil

Dan Inge startet å kjøre lastebil som 19-åring tidlig på 90-tallet. Han hadde da gått maskin og mekk, VK1 Transportfag og VK2 yrkessjåfør. Fagbrev som yrkessjåfør fikk han i 1996.

- Jeg var veldig bevisst på hva jeg ville bli, helt fra jeg var ti år gammel hadde jeg bestemt meg for å bli lastebilsjåfør.

I 2010 kjørte Dan Inge for Veøy på Møre. Ulike omstendigheter gjorde det til at han flyttet kjøringen sin til Oslo, og etter hvert kom det spørsmål om han ville kjøpe sin egen trekkvogn. Det gjorde han.

- I 2011 startet jeg opp Timetrekkeren i Oslo. Jeg trengte et navn til firmaet, og siden jeg da var i gang med en del timebasert kjøring, så ble det Timetrekkeren. Det var det enkleste og dummeste jeg fant på i farten, sier Dan Inge.

Med seg på laget fikk han moren sin, som drev eget regnskapsbyrå. Hun er fortsatt, i en alder av 65 år, regnskapsføreren til Timetrekkeren. Med en omsetning på 56 millioner i 2020 sier det seg selv at arbeidskapasiteten må være stor.

Så ble det en til, og en til…

Den første tiden fra 2011 til 2013 inneholdt veldig mye kjøring for Schenker. I 2012 kjøpte Dan Inge en Ekeri termotralle og startet å kjøre langtransport. Blant annet en fast rute til Haugesund for Schenker.

- Etter hvert gikk prisnivået ned, og jeg solgte hengeren i 2014. Jeg var i kontakt med Rune Herje, og ble enig med han om å flytte over til Rema 1000, sier Dan Inge.

Først sa han likevel nei til det, for erfaringene han hadde med Rema den gang var ikke positive. Herje maste litt mer, og i august 2014 sa Dan Inge ja til å kjøre for Rema. Siden da har Rema vært en av de faste store kundene til Timetrekkeren.

- Den gangen hadde vi bare en bil. Så fikk jeg spørsmål fra Ola Jakobsen, en gammel kollega i Veøy, som lurte på om jeg ikke ville kjøpe en bil til og sette den inn på Rema slik at han kunne kjøre der. Slik ble det, og Ola ble den første jeg ansatte i Timetrekkeren, forteller Dan Inge.

Deretter startet Johan Sundquist å trekke Rema for Timetrekkeren, og selskapet vokste seg større. Etter et par år fikk Dan Inge tilbud om å kjøre for Bring Frigo, og han satt inn et par biler på det. De kjørte også litt for Bama Logistics.

I dag er majoriteten av oppdragene for Rema 1000 og NorLog på Østlandet. For Miniekspress kjører Timetrekkeren blant annet tre ukentlige avganger fra Jessheim til Tromsø og syv ukentlige avganger til Sverige. De har også fire rutebiler som går for Asko fra Østlandet til Bergen.

Trollet har blitt et symbol på Timetrekkeren, men det er i utgangspunktet Thermo King sitt. - Vi fikk lov til å bruke det ved å ta bort TK i flagget og sette inn riktig typebetegnelse på bilen, sier Dan Inge Fjærvik.

Viktig å lære av de som er gode

Det har gått ti år siden Timetrekkeren ble stiftet av Dan Inge, og i dag har Timetrekkeren vokst til 23 trekkvogner, og i tillegg tre faste leiebiler. Omsetningen nærmer seg 60 millioner kroner. Gode mentorer, arbeidsgivere og kolleger har gjort at Dan Inge turte å satse slik han har gjort.

- Jeg har lært utrolig mye av andre helt siden jeg startet å kjøre lastebil. Hos Mabo Transport i Surnadalen hadde jeg utrolig dyktige Kristoffer Bukten som sjef. I Eide Autos, som ble oppkjøpt av Veøy, lærte jeg fra ekstremt flinke Arvid Naas, som nå desverre har gått bort. I Veøy var Arne Langseth en inspirerende og god mentor, sier Dan Inge.

Han legger ikke skjul på at lærdom fra slike folk har hjulpet han dit han er i dag.

- Det er bare å suge til deg den lærdommen de mer erfarne folka har, for det er gull verdt, sier Dan Inge.

Han innrømmer at selskapet har vokst litt fort, men han har hele tiden vært trygg på at de har gjort de rette tingene.

- Det er fullt mulig å vokse slik når man har en stamme på veldig dyktige sjåfører. En kombinasjon av verdifull erfaring og lærdom, og selvstendige og motiverte sjåfører, gir meg trygghet i at Timetrekkeren er et solid transportselskap, sier Dan Inge.

Det må være en livsstil

Timetrekkeren har mer eller mindre vært livet til Dan Inge i ti år nå, og han klarer aldri å slippe jobben helt.

- Det er en livsstil, og jeg må innrømme at det er veldig artig å bygge opp noe slikt som Timetrekkeren. Det har vært en del våkne netter hvor jeg har grublet på hvordan jeg skal løse utfordringer som kommer, og det hender jeg står opp for å skrive ned mulige løsninger på pc'en. Du skal være ganske unormal for å få til dette, sier Dan Inge.

For å lykkes med en transportbedrift mener Dan Inge at sjåførene er en vesentlig faktor.

- Du må ha sjåfører som vet 100 prosent hva de driver med, slik at man slipper å være barnevakt. Riktig folk til riktige ting er nøkkelen til alt, sier han.

Helt siden han som ung og uerfaren sjåfør begynte å kjøre lastebil, så har han forsøkt å ligge to hakk foran alle andre. Med blant annet planlegging av de neste dagene. I dag ser han at ungdommen tenker på en helt annen måte enn det han selv gjorde.

- Men nå har jeg fått inn en lærling som imponerer meg. Han er 19 år, og i han ser jeg igjen mye av meg selv. Han er 100 prosent, og det er utrolig gøy å få tak i slike som er så interessert, sier Dan Inge.

Må ønske endringer velkommen

Dan Inge vet at som daglig leder i en transportbedrift må han være forberedt på endringer, hvis ikke kommer de røde tallene i regnskapet fort.

- Transportbransjen forandrer seg. I dag er det lokaltransporten som lønner seg, for langtransport har et lavere prisnivå. Derfor er vi nå mer innstilt på lokaltransport på Østlandet, sier han.

Vanligvis er han kjapp til å si ja til oppdrag før han har tenkt seg om, og løser heller eventuelle utfordringer etterpå.

- Begynner man å si nei til oppdrag og får et negativt rykte, så har man tapt, sier Dan Inge.

Sjåførene tjener i dag bedre på å kjøre lokalt enn langt. Hos Timetrekkeren er lokal kjøring timebetalt med bonus, mens langt er døgnbetaling.

- Det kommer an på om du vil ha det behagelig og sove hele natten i de svenske skogene, eller om du vil stå opp klokka 04.00 for å kjøre fisk.

Lønn og motiverende bonus

Som i alle andre bedrifter så ønsker naturligvis også sjåførene til Dan Inge mest mulig i lønn. Han har valgt å kjøre en modell der sjåførene belønnes for å kjøre økonomisk og skadefritt.

- Lønn blir jo et diskusjonstema uansett. Vi kjører en modell med timelønn som er høyere enn tariff, og vi ligger på et så høyt nivå som er forsvarlig i denne bransjen. Etter forrige lønnsoppgjør satt jeg opp lønnen og etterbetalte uten å diskutere med sjåførene, og det går greit. Jeg vet hva andre bedrifter ligger på, og vi ligger blant de øverste, sier Dan Inge.

Han forteller at de også betaler ut en tusenlapp ekstra i måneden for vask og vedlikehold, samt 2500 kroner i måneden for skadefri økonomikjøring. Sistnevnte utbetales hvert kvartal.

- Dette er noe vi har lagt på lønnen for at det i totalen skal bli rimeligere for bedriften. En slik bonus gjør noe med mentaliteten til sjåføren. Det svir litt ved kvartalsoppgjøret å ikke få de 7500 kronene for skadefri kjøring, sier Dan Inge.

- Vi får ikke riktig pris for transporten

En transportbedrift er avhengig av at bilparken blir utnyttet maksimalt, og at transportprisene er gode nok. Hos Timetrekkeren ser de at hver bil bør ha rundt 10 til 12 timer hver dag.

- Jeg vet hva som er riktig pris på transportene, men riktig pris får vi ikke. Det er markedet som bestemmer, sier Dan Inge.

Timetrekkeren har lagt seg på et nivå de kan leve med, og sjåførene ønsker å kjøre mest mulig.

- Vi må legge opp dagene på bilen slik at hvis den kjører med Rema-hengeren fra klokka 09.00 om morgenen til 21.00 på kvelden, så går den rett på fisketransport på kvelden. Det er mye planlegging som skal til for å få ting til å gå opp, sier Dan Inge.

For å få enda bedre kontroll på logistikken har Timetrekkeren nå ansatt en person som ikke har lappen på lastebil. Det er gjort med hensikt, for vedkommende skal hjelpe til med kontorarbeid.

- I dag er det Geir Bæverfjord og jeg som har annenhver uke på kontoret, men vi ser at det ikke er nok. Han som kommer til oss nå har svært god kontroll på transportbransjen, og vil være til stor hjelp.

Stor takhøyde og godt arbeidsmiljø

Dan Inge innrømmer at han nok ikke er den beste på personalpolitikk. Han er høyt opp og fort ned igjen.

- I Timetrekkeren har vi veldig høy takhøyde, og det er mye tullprat og godt humør. Det gjør igjen at vi får et godt miljø, sier han.

Den dagen de passerte ti ansatte, og måtte ha verneombud og tillitsmann, begynte de å klø seg litt i hodet.

- Vi har på en måte klart å få inn et system på de tingene, blant annet gjennom Stamina Helse. I en bedrift som vår må vi finne det som fungerer for oss, samtidig som vi følger det som bedrifter av vår størrelse må og skal gjøre, sier Dan Inge.

Han legger stor vekt på at sjåførene hans skal ha et godt arbeidsmiljø, slik at de føler at de blir tatt vare på. Det mener han er med på å holde sykefravær nede og motivasjonen oppe. Derfor legger han blant annet litt ekstra i at bilene skal se bra ut.

Hvordan interiøret skulle være i hytta på den nye Scania R540 har sjåfør Tor Erik Skjellhaug bestemt, og jammen ble det strøkent.

Les også: Timetrekkerens nye R540

- På de bilene som kjører opptil 600 mil i uka kan vi ikke legge mye penger i innvendig styling, for de har vi ikke mer enn maks to år. Men på de bilene som går lokalt blir det sminket litt ekstra, sier Dan Inge.

Selv har han ikke kjørt så mye i det siste, men nå er planen at han skal på en Nord-Norge-tur annenhver uke. Da blir det syvdagers-turer med en innbakt 24 timer hvile i Tromsø.

- Jeg har bestilt en Scania R770 fireakslet bil med termoskap som vi setter på en dolly og tralle bak. Den skal jeg kjøre nordover med, sier han.

Bilen har fått påbygg hos Närko i Finland.

Trekkvogn til to millioner

Dan Inge elsker å gjøre noe som ikke alle andre gjør, og det har han gjort med en ny MAN som kommer i løpet av sommeren.

- Jeg har en sjåfør som heter Marius Bakken, og han kjører en MAN som stod utstilt på Transportmessa i 2018. Nå skal faren til Marius, Bjørn Bakke, få seg en ny MAN. Det blir langt fra noen vanlig bil.

- Det er nesten som å sette seg inn i en Scania på mange måter, men det utvendige på MAN er ikke helt slik vi vil ha det. Bilen er nå hos Karl Johan Buur i Danmark, slik at han kan style den ganske kraftig innvendig. Deretter skal den bygges om utvendig med blant annet Scania skjermer. Den blir dyr, og det er ikke fornuftig, men jeg gjør det for å se hva vi kan få til med denne bilen. I tillegg blir det en bil som MAN senere skal bruke i et par utstillinger, sier Dan Inge.

- Det er ikke noe problem å forsvare ei trekkvogn til to millioner på lokaltransport, så lenge sjåføren er oppegående og flink.

Akkurat denne bilen har en god serviceavtale, og MAN kjøper den tilbake etter fem år.

Vil flytte og bygge

Timetrekkeren skal kun øke bilparken med en bil til, og heller få flere biler til å gå på skift.

- Da har vi 25 biler, og det holder. Vi har en del biler i dag som står om natta. De går lokalt og sjåførene sover hjemme. De bilene vil jeg ha inn i mer 12 timers-skift, slik at vi utnytter de bedre.

Ved siden av dette så er planen å bygge en vaskehall og et verksted, og kanskje lasterampe. I tillegg til sjåførrom, hybler og kontor.

- Jeg ser på et par mulige tomter ikke langt unna der vi er i dag i Skedsmo- og Frogner-området, sier Dan Inge.

Om han klarer å ta seg mer fri fra jobben nå, enn i de ti første årene er vel tvilsomt. Men hyttedrømmen på Møre er der, og han skal om ikke lenge ta seg noen dager med båt og fiske, og da skal han ro pulsen litt.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078