23948sdkhjf

Kjørt: Diesel-elektrisk Transit med RS-diff

PuH! Det var ikke bare en gimmick. For den mekaniske differensialen virker jo faktisk og da har du jo lov til å ha Raptor-grill, har du ikke?

Den første gangen vi så Ford Transit Custom Trail, tenkte vi at det var tøfft og sikkert ikke dumt med enda en spesialversjon med mye ustyr og ikke minst styling. Det er noe Fords kunder (og salgsstatistikken) har bekreftet. Og joda, så får du med Q.. Grip et eller annet, sikkert fint det også.

Sklir ikke ut

Men så tok vi en tur på en skogsvei med snø/is/gjørme og skjønte greia. Det er en helt merkbar forskjell på om man har Quaife Grip Control (som det faktisk heter), eller ikke. Joda den spinner litt, men ikke på langt nær like mye. Dessuten spinner den rett, altså den sklir ikke ut til siden før den får grep. Rett og slett velykket så langt.

Men en erstatning for firehjulstrekk? Nei, det er det ikke. Og skal du ha det, må du opp på storebror Transit 2T.

RS for anleggsveien

Quaife Grip Control er kort fortalt en mekanisk differensialbrems som automatisk overfører dreiemoment når det er dårlig grep til hjulet med best grep. Ford har brukt den samme teknologien tidligere for å forbedre grep og kjøreegenskapene til Ford sine ST- og RS-modeller, men da handler det om kjøring på asfalt. Her handler det om grusveier, vinterføre og anleggsveier.

Her skal man få mer av kraften til hvert hjul med grep og mindre av kraften til det hjulet som ikke har grep. For vi har vel alle stått der, oppgitt og sett på at en bil med framhjulstrekk står og spinner med et hjul nesten hengende i luften mens det andre står godt planta på bakken uten å rikke seg... Og det er dette Ford har villet til livs, noe de på sett og vis har klart.

Ut på E6 i full fart

Det første vi legger merke til er hvor rask den er, 170 diesel-elektriske hestekrefter gjør at du må sjalte den manuelle sekstrinns kassa raskt om du gir fullt øs ut på E6. Moro! God styrerespons og retningstabil under aksellerasjon merker vi også. 

Rabbagastgrill

Foruten at vi får lyst til kjøre i full fart tvers gjennom tregrinder og bære oss gærne på grusveier, så synes vi også at den matt svarte F O R D-grillen er skikkelig tøff. Sammen med svart ekstra beskyttelse på støtfangeren foran og bak, samt på nedre del av sidepanelene og beskyttelsesplater under støtfangeren foran og svarte 16-tommere, blir det litt bad-ass. En Rabbagast-Transit.

Custom-salget:
156 registrerte i januar og februar 2021
993 registrerte i 2020
Salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Norge, Espen Markussen, kan fortelle at bestselgeren av Custom var Trend 130hk TDCi Ecoblue. Denne står for ca 50 prosent av det totale Transit Custom-salget i 2020. Av det igjen selger Ford 50/50 manuell og automat gir.

Fokuserer på én hybrid

Med overgangen til WLTP avgiftsberegning for nyttekjøretøy i 2021 så kommer mildhybrid drivlinje dårligere ut enn tidligere sammenlikned med ren dieselmotor. 

- Den lavere engangsavgiften med lavere Co2 utslipp veier ikke opp for økte teknologikostnader og vi har derfor besluttet å kun tilby én mildhybrid drivlinje i 2021, 2.0 TDCi 130hk Ecoblue Mildhybrid, forklarer Markussen.

På innsiden

I tillegg til eksteriøret, har interiøret fått svarte skinnseter med flere innstillingsmuligheter og du har Android Auto og Apple CarPlay på 8-tommers berøringsskjermen, noe som fungerer veldig bra. Det generelle inntrykket i Custom er fortsatt at det er god kvalitetsfølelse.

Baksiden av Quaife-medaljen er altså at du ikke får automat i kombinasjon med den mekainske differensialen.  

Ford Transit Custom Trail
Motor: 2,0 TDCi EcoBlue 170 hk mildhybrid
Effekt: 170 hk
Dreiemoment: 390 Nm
Gearkasse: 6-trinns manuell
Oppgitt forbruk: 0,72 l/mil
Co2-utslipp: 186 g/km
Tillatt hengervekt: 2,5 tonn
Pris fra: 472.700 kr
Pris kjørt: 535.450 kr

Pluss:
Utseende
Grep på dårlig føre

Minus:
Ikke automat
Erstatter ikke 4x4

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125