23948sdkhjf

Skal bygge 8,2 mil klimavennlig – men hvordan og hvem skal gjøre det?

Statens vegvesen skal teste ut Norges strengeste klimakrav for vegbygging på gigantprosjektet i nord.

Det nye veianlegget mellom Sortland, Tjeldsund, Lødingen og Harstad er kostnadsberegnet til 9,2 milliarder kroner og skal delvis finansieres med bompenger.

– Ingen prosjekter har til nå hatt så spenstige klimakrav som denne kontrakten, sier prosjektleder Reidar Arnfinn Johansen.

Eksempler tiltak:

  • Et tallfestet minimumsnivå av klimagassreduksjon.
  • Krav til forpliktende klimagassbudsjett med bonus- og sanksjonsordninger.
  • Sikre mulighetene for ytterligere CO2-reduksjoner undervegs i kontraktsperioden.
  • Gjennomgående fokus og krav til bærekraftig gjennomføring, koblet opp mot FNs bærekraftmål.
  • Premiering av innovativ gjennomføring som kan gi ytterligere klima- og miljøgevinster.

Kommentar:

Man kan selvsagt spørre seg hva disse tiltakene faktisk vil føre til, for det står det ingenting om i pressemeldingen. Prater vi elektrifisering, HVO, grønn betong og asfalt? Å bygge et så stort vegprosjekt er noe ganske annet enn å gjøre en Oslo-gate om til miljøgate.

Les også: Gigantprosjekt i nord

Når Stortinget vedtar finansiering, er Statens vegvesen klar til å lyse ut kontrakten i markedet. Inntil tre selskap kan bli prekvalifisert. 

OPS og drifting i 25 år

Byggingen skal gjennomføres som et offentlig-privat samarbeid der staten bidrar med fem milliarder kroner de første seks årene. Byggetiden forventes å være på 6-7 år og OPS-selskapet som vinner kontrakten forplikter seg til å drifte og vedlikeholde veganlegget i 25 år. Den øvre ramme for investeringer og drift av prosjektet er på hele18,3 milliarder kroner.

Kilde: Pressemelding fra Statens vegvesen

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078