23948sdkhjf

Bane NOR avlyste rådgiverkonkurranse

På grunn av manglende finansiering avlyste Bane Nor på mandag konkurransen på prosjektet Ny togtunnel Oslo (NTO) for å bli rådgiver for kommunedelplan med konsekvensutredning og hovedplan.

Ifølge Bane NOR får de ikke ferdigstilt evalueringen av rådgiverkonkurransen fordi den nødvendige avtalen med Jernbanedirektoratet for 2021 ikke er på plass. Bane NOR må derfor avlyse konkurransen, og stoppe prosjektet i tråd med Jernbanedirektoratets ønskede prioritering, skriver selskapet på sine nettsider.

– Vedståelsesfristen for tilbudene går ut nå i mars, og derfor har vi vært nødt til å gå til dette steget nå, opplyser utbyggingsdirektør Stine Undrum. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR

– Dette er en veldig lei situasjon for både oss i Bane NOR og ikke minst for bransjen som har investert mye tid og krefter i å konkurrere om dette oppdraget, sier Bane NORs konsernsjef Gorm Frimannslund til Byggeindustrien, som kommenterte saken først.

Bane Nor vil ha større handlefrihet

I en kronikk i forrige uke i forbindelse med at Nye Veier skal overta byggherreansvaret for både vei- og jernbaneutbyggingen mellom Sandvika og Hønefoss, skrev Frimannslund blant annet at Bane Nor over tid har påpekt behovet for tilsvarende rammebetingelser og handlingsrom for utbygging av jernbane. Først da vil Bane NOR kunne bli et «Nye Baner».

Selv om Bane Nor bruker manglende finansiering som forklaring til avlysingen, skriver samferdselsminister Knut Arild Hareide til Byggeindustrien at det på årets statsbudsjett er satt av 150 millioner kroner til planlegging av NTO. Han legger imidlertid til at departementet jobber med å utforme nye rammevilkår for virksomheten til Bane Nor som lenge har uttrykt klare ønsker om at de må få større handlefrihet til å styre egen portefølje.

Det kom blant annet også klart frem under høringen som Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité holdt om Bane Nor i slutten av februar. Ifølge Aftenposten viste Frimannslund der til at det er Jernbanedirektoratet som har ansvar for de første kostnadsestimatene i jernbaneprosjektene og at Bane Nor overtar ansvaret for i en senere fase. Det mener Bane Nor-sjefen er feil og at ansvaret for prosjektenes kostnadsutvikling bør være plassert i én enhet.

Kilde: Bygg.no, Bane Nor

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.093