23948sdkhjf

Maktskifte på stort samferdselsprosjekt: Nye Veier får Ringeriksbanen og ny E16

Bane NOR blir IKKE byggherre på fellesprosjektet til over 26 milliarder - Målet er å bygge raskere og mer effektivt, derfor får Nye Veier oppdraget.

Valget er en del av Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2022–2033, som vil bli presentert i sin helhet senere i vår, skriver Aftenposten.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide sier til avisen at all tvil rundt prosjektet nå forsvinner, og at byggestart sannsynligvis blir i 2024 eller 2025. Men byggherre blir altså ikke Bane NOR, men Nye Veier.

– Ideen dukket opp tidlig i desember, under innspurten av arbeidet med NTP. Siden har vi bare blitt tryggere på at ideen er god. Noen forutsetninger må på plass, men dette er det vi går for, sier Hareide til Aftenposten.

Største fellesprosjektet for veg og jernbane i Norge:

• 40 km dobbeltsporet jernbane mellom Sandvika og Hønefoss
• Ca. 23 km jernbanetunnel fra Sandvika (ved Jong) til Sundvollen og ca. 3 km tunnel
vest for Sundvollen
• Etablering av jernbanestasjon ved Sundvollen
• 15 km firefelts veg mellom Høgkastet ved Sundvollen og
Hønefoss
• Flere lange bruer
Kostnad + 26 mrd.
• Ambisjon: Byggestart i 2019 og ferdigstillelse i 2024

Ikke mistillit

Venstre-leder Guri Melby sier til avisen at dette ikke er mistillit mot Bane NOR, men at målet er å bygge raskere og mer effektivt. Statsminister Erna Solberg understreker også at dette vil gjøre både Nye Veier og Bane NOR bedre.

Opphav og kilder: Aftenposten / Bane NOR

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109