23948sdkhjf

Kjørt: Toyota Proace Electric - 86 prosent velger det store batteriet

Med stort batteri har den startpris på 409.900 og offisiell rekkevidde på 33 mil WLTP.

Toyota Norge er i gang med Proace Electric og har allerede fått inn 714 kundeordre som viser at fordelingen på lang og medium lengde er 50/50, 71 prosent velger høyeste utstyrsnivå Comfort og at 86 prosent velger det største batteriet.

- Vi har store muligheter til å ta markedsandeler i 2021, forteller Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

Komfortabel

Bilen som er identisk med Peugeot e-Expert, Citroën e-Jumpy og Opel e-Vivaro kan beskrives som skikkelig komfortabel, kvikk, lettkjørt og praktisk etter en kort prøvetur med en av de belgisk registrerte prøvebilene Toyota har lånt ut.

Les også: Kjørt: Peugeot e-Expert

Ytelsene

Ytelsene er på 136 hestekrefter og 260 newtonmeter i dreiemoment og akselerasjon fra 0 til 100 km/t går på 13,1 sekudner. Man kan velge mellom to batteripakker, enten på 50 kWt eller 75 kWt. Noe som gir henholdsvis 23 og 33 mils rekkevidde offisielt.

Nyttelast og hengervekt

Mellom 925 og 927 kilos nyttelast og 1000 kilo maks hengervekt.

Toyota har også gjort egne undersøkelser som viser hvordan rekkevidden påvirkes:
- Vinterbruk (hastighet 30-80 km/t) fører til 20 til 30 prosent reduksjon i lengde.
- Motorveikjøring på vinter (Rundt 100 km/t) fører til 30 til 40 prosent reduksjon i lengde.
- Mens sommerkjøring (lav last og ingen bratte bakker) fører til 15 til 20 prosents økning i lengde.

Forbruket med stort batteri er oppgitt fra 26,8 til 27 kW per 100 kilometer.

I klinete januar-vær biter vi også merke til at varmeapparatet fungerer svært effektivt.

Toyota jobber nå med en egen app som kommer i 3.kvartal, "Remote EV Services". De kommer også med en rekkeviddekalkuklator som skal hjelpe kunden å velge rett produkt til eget bruk.

Proace Electric får den største ombordladeren på 11 kw og ladekabler som standard.

Ladefart på stort batteri med vanlig stikkontakt kan ta ca 22,4 timer, mens ladefart med wallbox kan ta 7 timer. Med hurtiglader tar det 48 minutter.

Som varebil kommer den også i Compact, eller kort versjon, men kun det minste batteriet. Og som lang fås den kun med det største batteriet. Medium lengde fås med begge batteristørrelser. Chassi-versjoner blir ikke tatt inn foreløpig.

Godt utstyrt 

To kjente Toyota-utstyrsnivåer tilbys i Norge, Basic og Comfort. Med sistnevnte har den Xenon hovedlys og LED kjørelys, 2-sone automatisk klimaanlegg, lakkerte fangere og dørhåndtak, Smart inngang og startsystem, Navi med oversikt over ladepunkter, gulv og isolert taktrekk i varerom, ryggekamera med 360-graders Visio Park og blindsonevarsling og parkeringsssensorer foran og bak.

Satser fullt på elektriske biler

- Vi er fortsatt et hybridmerke og fuelcellmerke, men kommer også til å satse fullt på elektriske biler, forklarer Olsen.

Bakgrunnen er at mange store byer kommer med restriksjoner. Varebilene utgjør bare syv prosent av bytrafikken, men 17 prosent av forurensingen viser europeiske undersøkelser. I tillegg merkes en stor e-handelsveks i Europa, da trenger man varebiler og elvarebil blir svært aktuelle. Flere selskaper går ut å ønsker seg elvarebiler.

- Sammarbeid med PSA er bra for oss og gjør at vi kommer på markedet med elvarebiler før Toyotas el-personbiler, legger han til.

Ifølge en europeisk undersøkelse som Toyota refererer til, forteller kunder som vurderer elvarebil at de kjører ca 45 km per dag.

- Slik vi ser det vil det store batteriet gi trygghet og bedre andrehåndsverdi, mens det lille batteriet er rimeligere og passer for kortere kjørelengder.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.111