23948sdkhjf

Kjørt: Peugeot e-Expert – Nå er dette den beste elvarebilen på markedet

Det er kombinasjonen av rekkevidde, egenskaper og komfort som gjør at vi setter denne som elvarebilfavoritten vår.

PSA sine elvarebiler med internkoden K0 (e-Expoert, e-Jumpy og Vivaro-e) er på plass på norske veier med 75 kWt-batteripakke, noe som gir WLTP-rekkevidde på ca 30 mil. Med det så er dette ikke bare den elvarebilen med lengst rekkevidde i dagens marked, men også den beste å kjøre.

Motorveikjøring på vinteren

Peugeot e-Expert har oppgitt rekkevidde på 330 kilometer WLTP-kombinert. På strekningen Røyken - Sarpsborg tur-retur (202 kilometer) hadde vi 50 kilometer til overs etter turen. Da med mest kjøring i 90 til 100 km/t og temperaturer rundt 0-punktet med våt vei, bruk av varme, vifte og varmetråder.

Forbruket ifølge kjørecomputeren ligger rundt 2,8 kwt per mil med slik kjøring, noe som gir en teoretisk rekkevidde på 26,7 mil (75 kwt:2,8 = 26,7 mil). Ifølge en rekkviddetest NAF/Motor har gjort har elbiler (personbiler) et gjennomsnitlig negativt avvik på 18,5 prosent på vinteren, så det vil i dette tilfellet stemme relativt bra på vinterturen vår, og at den vil gå 30 mil på sommeren og enda lenger med ren bykjøring.

Pessimistisk måler

En svakhet er at rekkeviddeviseren er litt forvirrende, særlig fra batteriet er toppladet til det er ca 50 prosent. Det virker som om rekkevidden går raskere ned i den første halvdelen av batteriet enn det som er tilfellet om man ser på selve batterinivået. Altså den er for pessimistisk i forhold til rekkevidde. 

Komfort

Om du har kjørt toppversjonen av Expert på diesel, så er kjørekomforten omtrent sånn, men med lavere støynivå i lave hastigheter. Den har fin kraftfordeling, fin styrerespons og er behagelig og lettkjørt. Setet har armlene og korsryggstøtte og rattet kan lengde- og høydejusteres. Varmefunksjonen virker rask og den kan stilles trinnløst. Defrost- og antidugg-funksjon er også effektive.

Kvalitetsfølelse

Materialvalgene er bra, oppbevaringsmuligheter er ok, multifunksjonsrattet er bra og ergonomien er fin på K0-bilene. Det er rett og slett en trivelig arbeidsplass.

Mester-utstyrt

Bilen vi kjørte var en e-Expert Mester L2. Da blir utstyrsnivået også ledende i segmentet elvarebil mener vi. Lys- og siktpakke, en syv tommers berøringsskjerm, DAB+, AC og varmepumpe, varme i begge setene, bluetooth, usb, mirror-screen, cruisecontrol, dødvinkelovervåker, ryggekamera, parkeringssensor, elektriske innfellbare og oppvarmede sidespeil, 16-tommers alufelger og My Peugeot App som gir deg muligheten til programmerbar lading av varme eller kjøling. 

Ekstrautstyret på denne var godt synlig i varerommet med innredning fra Lafinto og ellers hadde bilen Xenon-lys, ladekabel mode3, trefas 22kw, krom-interiør pakke og navi.

Ny støtteordning

Mester-versjonen av e-Expert koster 419.000 kroner, mens denne har en del tilleggsutstyr og koster 441.700 kroner. I utgangspunktet er det nå prisen som bestemmer dem nye måten å beregne Enova-støtten på, da vil denne bilen få 28 907,– kroner.

1200 kontrakter

Peugeot e-Expert ble registrert i 58 eksemplarer i 2020, e-Jumpy 57 stk og Vivaro-e 13 stk. Det er ikke mange, men nå opplyser importøren at de har 1200 kontrakter på disse tre bilene. Omtrent halvparten på Expert og en gjerdedel på Vivaro og Jympy. Trykket på  markedsføring starter medio januar og produksjonen og leveringene vil øke utover året.

Peugeot e-Expert Mester:

Batteripakke: 75 kWt
Effekt: 136 hk
Moment: 260 Nm
Rekkevidde: 33 mil WLTP-kombinert
Egenvekt m fører: 1949 kg
Tillatt nyttelast m fører: 1151 kg
Tillatt tilhengervekt: 1000 kg
Varerom kort versjon: 5,3 - 5,8 m3
Pris: 419.900 kr
Pris testbil: 441.700 kr

Opphav og kilder: Egen

KLIKK for alle artikler i Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.172