23948sdkhjf

Nye firefelts veier kan bygges smalere

– Vi er opptatt av å lytte til fagfolk. Derfor følger vi anbefalingen til Statens vegvesen om å innføre muligheten for å bygge smal firefelts vei, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide. Han mener det gir større fleksibilitet i utbyggingen av norske veier og kan øke den samfunnsøkonomiske lønnsomheten i flere prosjekter.

Samferdselsdepartementet opplyser i en pressemelding det nå vil bli større fleksibilitet i å bygge ut firefelts motorvei på veier der det kjører mellom 6.000 og 20.000 kjøretøy i døgnet. I dag er en firefelts vei 23 meter bred med ei skulderbredde (området fra veifilen til der asfalten slutter) på over 2,75 meter.

Veier med 6.000 til 12.000 kjøretøy i døgnet

I dag blir veier med 6.000 til 12.000 kjøretøy i døgnet bygget som to-trefeltsveier, men nå vil det være mulig å bygge firefelts vei på disse strekningene. Firefeltsveien skal ha en bredde på 19 - 21,5 meter og skulderbredde på mellom 1,5 og 2 meter.

Det vil være mulig med ei fartsgrense på 110 km/t.

Veier 12.000 til 20.000 kjøretøy i døgnet

I dag blir det bygd firefelts vei på disse strekningene. Med de nye endringene vil det være mulig å bygge med en smalere firefelts vei med en bredde på 20 - 23 meter og skulderbredde på mellom 2 og 2,75 meter. Det vil være mulig med en fartsgrense på 110 km/t.

– Jeg vil understreke at dersom skulderbredden blir bygget under 2 meter for den smaleste firefeltsveien og 2,75 m for den andre, må det legges opp til avbøtende tiltak, sier samferdselsministeren.

Det vil være Statens vegvesen som vurderer hva slags avbøtende tiltak som skal benyttes på de ulike strekningene.

Flere veier er aktuelle

Det vil være opp til den aktuelle byggherren (som Statens vegvesen og Nye Veier) å foreslå hva slags vei som skal benyttes og Samferdselsdepartementet vil ta den endelige avgjørelsen.

Flere prosjekter som er under planlegging kan være aktuelle for den nye veistandarden, for eksempel E39 Ålesund - Molde, E134 Saggrenda - Gvammen, E39 Mandal - Ålgård, E18 Dørdal - Tvedestrand, E6 Roterud - Øyer, E6 Ulsberg - Melhus, E6 Kvithammar - Åsen og rv. 4 Oslo - Mjøsbrua.

– For disse veiene kan den samfunnsøkonomiske lønnsomheten øke, som følge av muligheten til å bygge smal firefelt vei, sier Hareide.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125