23948sdkhjf

R770 på Kongsvinger nå

OPPDATERT 18. DESEMBER: For de som ikke har noe bedre å gjøre, ta turen til Kongsvinger før jul. Goodbye, Volvo 750?

OPPDATERT MED BILDE - sak fra 28. september.

Fire nye Scania V8-motorer og drivlinjer med 530, 590, 660 og 770 hk.

Mest interessant med den nye V8-generasjonen er motoren på 770 hk og 3700 Nm – kanskje den kraftigste serieproduserte lastebilmotoren i dag. Hvor og når kreves all denne kraften?

- Dette er så klart ikke for alle, men vi ser et voksende behov for lastebiler kapable til totalvekt på 60 tonn og over, sier Alexander Vlaskamp, Executive Visepresident, sjef for salg og markedsføring.

- Den raskeste måten å øke transporteffektiviteten på er med lengre og tyngre lastebilkombinasjoner. Økt drivstofforbruk på tyngre kjøretøy kompenseres med enda høyere lastekapasitet. CO2 per tonn-kalkulasjonen er fordelaktig. I tillegg er det mulig å kjøre din Scania V8er på fornybart biodrivstoff.

Det er høy etterspørsel etter Scania V8-motorer i land hvor høyere totalvekt er tillatt – spesielt i Scandinavia. Dette gjelder også land som Italia og Spania (og visse markeder utenfor Europa) som favoriserer V8 til bruk i terreng med utfordrende veier.

- Vi har et klart bilde av hvor den første 770 hk-lastebilen vil komme til sin rett, sier Vlaskamp. - Det er en rasjonell avgjørelse å bestille en lastebil med denne motoren. Det er kunder som er ute etter best totaløkonomi, er klare over at høy nyttelast betyr økt effektivitet, inntekt og restverdi.

Mon det. Men de fire nye Scania-motorene og drivlinjene oppgis altså å gi inntil 6 % drivstoffbesparelser. Det er oppnådd gjennom 70 nye deler, redusert internfriksjon, oppdatert turbo og smarte hjelpemidler, som oppdatert etterbehandlingssystem og ytelse. Og de kan altså kjøres på biodiesel.

Scania påpeker at samtidig med at fremtidig elektrisk-transport er på toppen av prioriteringslisten, behøver verden fortsatt transport utført av lastebiler drevet av forbrenningsmotorer – og derfor spiller Scanias nye kraftige V8-motorer en viktig rolle.

- En typisk langtransportlastebil i Europa kjører rundt 150,000 kilometer hvert år, sier Vlaskamp. - En drivstoffbesparelse, i områder lange og tunge kombinasjoner er tillatt, på rundt 3,000 – 4,000 liter årlig med vår nye V8 er realistisk .

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125