23948sdkhjf

Her ble nesten 15000 tunge kjøretøy sjekket

Slik endte fjorårets tungbilkontroller i Midt-Norge

Det er høy aktivitet på vegvesenets kontrollstasjoner i Midt-Norge, melder etaten selv.

I løpet av fjoråret ble nemlig 14658 tunge kjøretøy kontrollert. Av disse fikk 2787 bruksforbud, noe som utgjør omkring 19 prosent.

Nå skal det skytes inn at kontrollørene er gode på å vinke inn «de rette» kjøretøyene til kontroll. Derfor blir det ofte galt å utelukkende kikke på prosentandeler i slike kontroller.

Men det er nå interessant å kikke litt på tall allikevel. Ifølge seksjonsleder Runar Inge Larsen i vegvesenet var andelen kontrollerte førere som hadde brudd på kjøre- og hviletid og som fikk bruksforbud i 2017 var 6,2 prosent mot 6,5 prosent året før.

- Vi har sett en positiv forbedring av dekkutrustningen på de tunge kjøretøyene vi stopper i kontroll, spesielt etter at kravet om mønsterdybde ble økt. Andelen som fikk gebyr for mangler ved dekk og kjetting sank fra 3,6 prosent i 2016 til 2,9 prosent i 2017. Dekk og kjetting har vært et viktig kontrollområde og antallet kontrollerte økte derfor fra 10 094 i 2016 til 12 827 kjøretøy i 2017, sier Larsen.

Færre tatt i kontroll med overlast

Når det gjelder kontroll av vekt og overlast, så økte antallet kontrollerte fra 4 913 i 2016 til 7 892 i 2017. Andelen som fikk gebyr for overlast sank imidlertid fra 13,3 prosent i 2016 til 9,3 prosent i fjor.

- Grunnen til dette er nok at det i august 2016 ble økte gebyrsatser for overlast og at dette i kombinasjon med økt kontroll har gitt gode resultater. I tillegg til at overlast kan være en fare for trafikksikkerheten, så påvirker det også slitasjen på vegene og konkurransen i transportmarkedet. I den forbindelse har vi nå et ekstra fokus på varebiler med overlast, der vi har sett en negativ utvikling over tid, sier Larsen.

Et annet kontrolltema der andelen med sanksjoner har vist en positiv forbedring, er kontroll av bombrikker. Av 7 003 kontrollerte i 2016 var andelen av de kontrollerte som fikk gebyr på 4,7 prosent, mens andelen i 2017 var sunket til 2 prosent av 8 616 kontrollerte. Dette betyr 156 færre gebyr på 8000 kr.

For kontrollene i 2018 vil det på tunge kjøretøy være bremsekontroller, ulovlig kabotasje, lastsikring og kjøre- og hviletid som vil være fokusområdene.

I desember ble nye Romsdal kontrollstasjon langs E136 på Marstein i Rauma kommune tatt i bruk. Den nye kontrollstasjonen har fått hall med grav, og det er vekt ute. Alle fasiliteter er på plass til å gjøre grundige kontroller, også om vinteren. Det er også fine ventearealer og toalett for de som blir stoppet i kontrollene.

Har du kontroll, eller ønsker du et godt tilbud på TransportMagasinet? Abonner her.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062