23948sdkhjf

Hæhre leverte det beste tilbudet for E16 Kvamskleiva

Flere gode løsninger gjør at Hæhre entreprenør AS får tilbudet om å bygge ny rassikker E16 gjennom Kvamskleiva.

Med en tilbudssum på 509,8 millioner var Hæhre 10,5 millioner kroner dyrere enn arbeidsfelleskapet Kruse Smith AS og Brødrene Dokken AS. Arbeidsfellesskapet Leonard Nilsen og sønner AS, Anlegg øst og Gjermundshaug anlegg AS leverte et tilbud på vel 570 millioner kroner, opplyser Statens vegvesen i en pressemelding.

Les også: Lederskifte Hæhre & Isachsen

Kom med de aller beste løsningene

En svært god gjennomføringsplan og gode tilbakemeldinger på nøkkelpersoner, som Hæhre vil bruke i Kvamskleiva, gjør at entreprenøren fikk 84 millioner kroner i fratrekk på tilbudssummen. Det er 50 millioner mer enn en Kruse Smith og Brødrene Dokken, og 46 millioner mer enn Leonard Nilsen og Sønner/Anlegg øst/Gjermundshaug anlegg.

Alle deltakerne i konkurransen leverte gode forslag til hvordan de skal bygge den 5,4 kilometer lange strekningen inkludert 1,8 kilometer tunnel.

– Likevel er vi trygge på at Hæhre kom med de aller beste løsningene, sier byggeleder Edvin Rye i Statens vegvesen, E16 Kvamskleiva.

Pluss for trafikkavvikling

Hæhre fikk plusspoeng for avvikling av trafikk med tydelig skille mellom anleggstrafikken og E16- trafikken. Dette er særlig viktig om vinteren hvor E16 ofte er eneste fjellovergang som er åpen når det er uvær i fjellet. Hæhre har også svært gode planer for utfylling i Norsvinfjorden.

Les også: Lyser ut E16 Kvamskleiva

– Entreprenøren har også levert en god framdriftsplan. Tilbudet gir god oversikt som reduserer den totale risikoen i prosjektet, sier Rye.

Vegvesenet har informert deltakerne om resultatet og de to som ikke nådde opp har fått tilbud om avsluttende møte. Deltakerne har nå 10 dager for å levere en eventuell klage.

Åpner vinteren 2023

Det blir oppstart av anleggsarbeidene i høst, og Rye sier de gleder seg til å komme i gang.

– Det er viktig hvis vi skal klare å åpne ny vei tidlig vinteren 2023, sier byggelederen.

Kilde: Statens vegvesen

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094