23948sdkhjf

Ny E39 mellom Kristiansand og Mandal: Stor innvirkning på bo- og arbeidsmarked

Nye Veier realiserer 26 kilometer med ny E39 mellom Kristiansand og Mandal. Når veien åpner i 2022, halveres kjøretiden mellom de to bysentra til under 25 minutter. Det knytter byene tettere sammen som felles bo- og arbeidsmarked.

Styreleder Harald V. Nikolaisen og resten av styret i Nye Veier fikk nylig en omvisning i E39-anleggene som er i full produksjon. AF Gruppen er totalentreprenør i prosjektet Kristiansand vest – Mandal øst, mens Hæhre Entreprenør har samme ansvar for Mandal øst – Mandal by.

Harald J. Solvik er prosjektsjef for den 19 kilometer lange utbyggingen av E39 Kristiansand vest – Mandal øst. Foto: Nye Veier

Betydelige ringvirkninger

– En halvering av reisetid mellom de to bysentra lengst sør i Agder vil ha betydelige ringvirkninger. Ved å ha prosjekter i forlengelse av hverandre i produksjon, så sikrer vi helhetlig utbygging og det leveres trafikksikker vei raskere og mer kostnadseffektivt til samfunnet/brukerne, sier Nikolaisen.

I tillegg til de to E39-prosjektene i anleggsfase, pågår det reguleringsarbeid for den om lag 25 kilometer lange strekningen fra Mandalselva i Lindesnes kommune til Herdal i Lyngdal. Målet er vedtatt reguleringsplan ultimo 2022 med påfølgende byggestart vinteren 2023. Kontraktens verdi er 4,6 milliarder kroner uten merverdiavgift.

Bygging av den 534 meter lange Trysfjordbroen er i full produksjon. Konstruksjonen skal bære firefelts motorvei og har en seilingshøyde på 60 meter. Det er Kristiansand-baserte Kruse-Smith AS som utfører arbeidet. De er underentreprenør hos totalentreprenør AF Gruppen AS. Foto: Nye Veier

Konkurranser ut i markedet

Administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland, peker på at forutsigbarhet i planprosess er avgjørende for å sikre fremdrift i prosjektene.

– For å lykkes er det viktig med forutsigbarhet i planvedtak og oppmerksomhet knyttet til å redusere kostnader og øke nytten. Vi holder hjulene i gang. Det er stor oppmerksomhet i selskapet når det gjelder å få konkurranser ut i markedet, sier hun.

Utbyggingsdirektør Øyvind Moshagen konstaterer at det er anleggs- og planaktivitet i hele E39-porteføljen til Nye Veier.

– I tillegg til nevnte prosjekter er prosjektet Lyngdal øst – Lyngdal vest i konkurranse for å få på plass entreprenør som skal bygge ut den 11 kilometer lange strekningen. Kontraktsverdien er 3 milliarder kroner. Fremdriftsplan tilsier at vi har realisert 63 kilometer med ny, trafikksikker E39 innen 2026, sier Moshagen.

Opphav og kilder: Nye Veier

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11