23948sdkhjf

Hordfast: Nå starter arbeidet med reguleringsplan

Statens vegvesen har fått i oppdrag å lage reguleringsplan for strekningen E39 Stord-Os (Hordfast).

– Vi har fått i oppdrag av Samferdselsdepartementet å utarbeide en statlig reguleringsplan for ny E39 Stord - Os gjennom kommunene Stord, Tysnes og Bjørnafjorden, sier Ellen Slinde, planleggingsleder i Statens vegvesen.

Les også: Utsatt ferdigstillelse av ny E18 Varoddbru

Reisetiden ned fra 90 til 30 minutter

Strekninga som nå skal reguleres er ca. 55 kilometer lang og går fra Ådland på Stord, via bru over Langenuen og videre nordover til Tysnes til bru over Bjørnafjorden, og blir koblet til ny E39 ved Svegatjørn i Os. Reguleringsplanen skal avklare den fremtidige løsningen for europaveien på denne strekningen med vei i dagen, tunneler, kryss, bruer og tilhørende anlegg.

Med en utbedret og fergefri vei vil reisetiden på strekninga gå fra 90 minutter til 30 minutter. Dagens riksveiferge mellom Sandvikvåg og Halhjem, samt fylkesfergene Jektevik - Hodnanes og Våge - Halhjem, vil bli erstattet av bruer over Langenuen og Bjørnafjorden, opplyser Statens vegvesen i en pressemelding.

NTP er i dag en urealistiske plan

Samme dag som Statens vegvesen meldte dette publiserte Aftenposten (bak betalingsmur) et intervju med Knut Arild Hareide der samferdselsministeren varslet at en rekke utbygginger som har hatt «sikker plass» i Nasjonal transportplan (NTP) enten kan forsvinne helt eller bli utsatt.

Han sa at det ikke er avgjort hvilke prosjekter det gjelder og at en slik beslutning først vil skje i løpet av vinteren. Men slik han ordla seg i intervjuet har Aftenposten grunn til å anta at blant annet «flere gigantprosjekter på Fergefri E39 ligger dårlig an».

Til avisen sier Hareide rett ut at NTP i dag er en urealistisk plan. Han viser til at sist NTP ble revidert var i 2017. Da gikk Stortinget inn for å bruke 1.000 milliarder kroner mellom 2018 og 2029.

– Ingen kan si at ikke planen er ambisiøs. Men om vi har kunnet tro på den, er jeg mer usikker på. Ut i fra prisanslagene manglet vi 130 milliarder kroner allerede da Stortinget gikk inn for planen, sier Hareide i intervjuet med Aftenposten.

Kilde: Statens Vegvesen, Aftenposten

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.125