23948sdkhjf

Gjør enkle byggesøknader enklere

Norkart lanserer digital byggesøknadsløsning for privatpersoner

Det finnes flere digitale byggesøknadsløsninger for profesjonelle søkere. Norkart er først ute med en løsning for privatpersoner.

– Jeg er så glad for at den første søknadsløsningen spesielt tilpasset private brukere er på plass. Dette er en viktig milepæl for digitalisering av byggesøknadsprosessen, sier Kari Befring Bjørnstad, fagdirektør i DiBK (Direktoratet for byggkvalitet).

Veileder deg gjennom regelverket

Norkarts løsning for privatpersoner – eByggesøk – veileder søkerne gjennom søknadsprosessen ved hjelp av konkrete spørsmål tilpasset den enkelte byggesaken. Brukeren trenger dermed ikke å lete etter relevant regelverk på egen hånd.

– Å tenke at én løsning kan brukes av alle er gammeldags og avleggs. Gjennom arbeidet med forbedring av veiledningen til byggereglene og ellers i digitaliseringsarbeidet har vi sett hvor stor betydning brukertilpasning har. Og når regelverket er så komplekst som på vårt område, er dette desto viktigere, sier Bjørnstad.

Starter med søknad om bruksendring

I første omgang lanserer Norkart muligheten til å søke om bruksendring gjennom eByggesøk.

– De fleste av oss søker kanskje kommunen om tillatelse til bygging eller endring én eller to ganger i løpet av livet. Regelverket er omfattende og kan være vanskelig å forstå. Eksempelvis er ikke alle huseiere klare over at boden de har innredet og tatt i bruk som soverom er ulovlig, eller at kjelleren de har tatt i bruk som kjellerstue heller ikke er lovlig, men krever en søknad om bruksendring. Fordelen med å ha tillatelse til å endre bruken av et rom, er at man har dokumentasjonen i orden når man for eksempel skal selge, understreker fagansvarlig Linn-Ida Ellingsen i Norkart.

Lanserer flere funksjoner fortløpende

I løpet av høsten vil Norkart lansere muligheten til å kunne sende inn søknad om flere tiltak i eByggesøk-løsningen. Før utgangen av inneværende år vil privatpersoner blant annet kunne søke om å sette opp tilbygg til egen bolig, bygging av større garasjer og frittstående bygg, riving av bygg og deling/fradeling av eiendom.

Komplette søknader gir raskere saksbehandling

Digitale byggesøknader benytter DiBKs regelverksplattform på Altinn, Fellestjenester BYGG som sikrer at søknaden er komplett før den sendes til kommunen.

– For at kommunen skal kunne behandle en byggesøknad, må denne være komplett. Ved å sende byggesøknaden og nabovarselet digitalt sparer man både tid og penger. I tillegg kontrolleres søknaden opp mot regelverket og sjekkpunkter som Direktoratet for byggkvalitet har utarbeidet, slik at det vil være enklere for privatpersoner å sende inn komplette søknader. Dette bidrar til raskere behandlingstid i din kommune, sier Linn-Ida Ellingsen.

Opphav og kilder: Norkart

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078