23948sdkhjf

Rekordmange hjemmefiksere

Gjør-det-selv kjeden Byggmax har hatt 40 prosent vekst i omsetningen. Tallene vitner om en vår og sommer med mye hjemmefiksing.

I følge en undersøkelse som Kantar gjennomførte for Byggmax tidligere i år skulle åtte av ti nordmenn fikse hjemme i sommer. Av de nye omsetningstallene ser det ut til at de har holdt det de lovet. Det har vært spesielt populært å male, å bygge platting og ikke minst bygge terrasse.

Les også: Byggmax med 20 nye butikker

– Det er helt tydelig at nordmenn har benyttet anledningen til å gjøre små og store oppgraderinger hjemme. På et tidspunkt var alle våre leverandører helt tomme for terrassebord. Denne sommeren står igjen som den store hjemmefikser-sommeren sier Mikael Bengtsson, norgessjef i Byggmax .

Beste kvartal noensinne

Andre kvartal 2020 er Byggmax´ beste kvartal noen gang. Sammenliknet med samme periode i fjor økte selskapet nettoomsetningen med nesten 40 prosent.

– Vi har hatt økt pågang på varehusene, og åpnet tre nye varehus i Norge. I tillegg har vi omsatt voldsomt mye på nett. Nettbestillingene har steget med over 60 prosent i andre kvartal, opplyser Mikael Bengtsson i en pressemelding.

Han legger til at klikk-og-hent funksjonen på Byggmax.no samt gratis hjemlevering til alle over 70 har vært spesielt godt mottatt i den spesielle situasjonen vi befinner oss i.

Økt netthandel

Også nye tall fra Klarna viser at netthandelen har skutt i været i sommer, særlig for hus- og hageprodukter. Denne kategorien økte med 71 prosent i juni og 52 prosent i juli, sammenliknet med i fjor. Statistikk fra Klarna viser at det er Nordland og Troms og Finnmark som topper statistikken i juli.

– Disse fylkene er ofte å finne på våre oversikter over de ivrigste netthandlerne i Norge. Spesielt i juli handlet de mye til hus og hage. Det kan selvsagt være at det fine været som har vært i Nord-Norge gjør sitt til at både hagen blir rustet opp med nytt utstyr, at huset kan males eller terrassen bygges. I juni, hvor det ble satt varmerekorder på Østlandet, var salget innenfor denne kategorien klart høyere her enn i nord, sier Thomas Elvestad, markedsdirektør i Klarna Norge i pressemeldingen.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.224