23948sdkhjf

Syv ønsker å bygge ny E6 Fjerdingen-Grøndalselv

Seks entreprenører og ett arbeidsfellesskap har meldt interesse for å delta i anbudskonkurransen om å bygge ny vei mellom Fjerdingen og Grøndalselv.

Kontrakten omfatter planlegging, prosjektering og bygging av ny tofelts veg på ca. 11 km av E6 i Grong i kommune.

Les også: Hordfast: Nå starter arbeidet med reguleringsplan

Anskaffelsen blir gjennomført med prekvalifisering etterfulgt av konkurransepreget dialog. Da fristen gikk ut hadde følgende firma meldt sin interesse for å delta i anbudskonkurransen:

  • Bertelsen & Garpestad AS
  • Letnes Entreprenør AS
  • Risa AS
  • Arbeidsfellesskapet Kne-Røstad ANS
  • Sanjose Constructora
  • Tore Løkke AS
  • Tverås Maskin og Transport AS

– Vi er godt fornøyde med den store interessen som er vist, og setter nå i gang arbeidet med prekvalifiseringen. Vi skal velge ut tre leverandører som blir invitert til å delta i dialogfasen og til å gi tilbud på oppdraget, sier Harald Johnsen, prosjektleder i Statens vegvesen.

I prekvalifiseringen vil Vegvesenet vurdere selskapenes dokumentasjon og kvalifikasjoner. Hvilke som blir med videre til dialogfasen vil være klart i begynnelsen av september.

Konkurransepreget dialog

De tre tilbyderne som blir invitert med til den neste fasen vil få mulighet til å bearbeide sitt forslag til løsning videre i dialog med Vegvesenet. I denne fasen med konkurransepreget dialog planlegges det også å involvere andre fagmyndigheter og Grong kommune.

Les også: Peab bygger ny bru i Harran

Etter avsluttet dialog mellom den enkelte tilbyder og Statens vegvesen leverer entreprenørene inn et endelig tilbud på sitt løsningsvalg. Tilbudsfristen er planlagt til mars 2021, med påfølgende kontraktsinngåelse i april/mai.

Kan bli byggestart i 2022

Det er allerede vedtatt en reguleringsplan for prosjektet der den nye vegen hovedsakelig vil gå langs dagens trasé. For å sikre at planen er best mulig, både med tanke på kvalitet og kostnadseffektivitet, ønsker Statens vegvesen å involvere tilbyderne i en prosess med å vurdere justeringer av den valgte traseen.

På grunn av dette er det satt av om lag ett år til reguleringsplanlegging, med forventet byggestart tidligst våren 2022.

– Det kan vise seg at dagens reguleringsplan er den beste og mest gjennomførbare løsningen. Skulle det bli resultatet, kan det bety at byggestart kan skje allerede i 2021, sier Johnsen.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094