23948sdkhjf

Personlig hentepunkt: Fremtidens postkasse?

Kolonial.no tester i disse dager sitt tredje utleveringsalternativ. En håndfull Oslo-kunder har fått sine personlige varekasser, noe som også kan bli fremtidens postkasse.

– Disse nye kassene gjør at matvarene venter på deg når du kommer hjem fra jobb. Nå er det slutt på at man må være hjemme til en bestemt tid, eller vente på middagen. Gjenbrukbare kjøleelementer holder riktig temperatur for matvarene i kassen, slik som på våre hentepunkter, forteller Karl Munthe-Kaas, daglig leder og gründer av Kolonial.no, Norges største matbutikk på nett.

Varekassen er noe så enkelt som en isolert boks med kodelås.

– Vi har vurdert flere tekniske løsninger som inkluderer nettoppkobling, varsling og kjøling, men her mener vi det enkle er det beste. Siden kassene er så enkle, blir det lett for andre nettleverandører å levere til den, uten teknisk integrasjon. I tillegg vil de bli så rimelige at det kan rulles i stor skala veldig raskt, fortsetter Munthe-Kaas.

Posten Norge er positive

Norge er helt på toppen i Europa hva gjelder netthandel. I 2016 fikk nordmenn levert varer hjem for over 50 milliarder kroner, og Munthe-Kaas er overbevist om at de fleste vil sette pris på å få varene i en kasse ved døren, snarere enn å vente hjemme på levering, eller å måtte plukke opp varene på postkontoret.

– Vi synes det er spennende at det jobbes med utvikling av konsepter for levering til slike kasser. Det kombinerer på en fin måte behov både hos konsumentene og transportørene. Vi tror også at denne typen løsninger vil kunne være med å forbedre opplevelsen av handel på nett og bidra til å øke markedet, forteller Øyvind Høgset, SVP e-commerce services i Posten Norge.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078