23948sdkhjf

Fant erstatning etter at Contexo hevet kontrakten

Innlandet fylkeskommune har funnet nye entreprenører til å fullføre fv. 33 Tonsåsen etter at Contexo hevet kontrakten og forlot anlegget før ferieslutt.

En ny pengekonflikt seiler opp i anleggsbransjen. Denne gang er det hønefossbedriften Contexo som sa takk for seg i fv. 33 Tonsåsen-utbyggingen. Og det rett før ferdigstillelse. Tilbake satt oppdragsgiveren, Innlandet fylkeskommune, som måtte finne ny entreprenør.

Nå er det sørget for en erstatning, og arbeidet med å få ferdig kjørebanen bli utført av entreprenører som fylkeskommunen tidligere har inngått kontrakter med i området, melder Anleggsmagasinet.

Overraskende og beklagelig

I løpet av den toårige byggeperioden har vegeier og Contexo vært uenig om en del kontraktsmessige forhold, for det meste om økonomi og fakturering.

Likevel finner samferdselssjef Aud Riseng det både overraskende og beklagelig at Contexo ikke ville fullføre oppdraget.

Hun er tross alt glad for at det ikke gjenstår mye arbeid på fylkesvegen, som er hovedåren mellom Valdres og Gjøvik. Det som mangler, er et asfaltlag nummer to på den ti kilometer lange strekningen, noe rekkverk, vegmerking og arbeid med sideterreng.

Totalt skal utbyggingen koste 330 millioner kroner, et beløp som er oppjustert to ganger i løpet av anleggsperioden, opplyser Anleggsmagasinet.

Kjenner seg ikke igjen

Contexo hevder at fylkeskommunen skal ha misligholdt sine betalingsforpliktelser overfor firmaet. Dette er fylkeskommunen sterkt uenig i.

– Vi kjenner oss ikke igjen i Contexos beskrivelse av kontraktsforholdet, slik det har kommet fram i mediene, sier seksjonssjef i Innlandet fylkeskommune, Lars Alhaug.

– I den grad fylkeskommunen har holdt tilbake beløp som Contexo har fakturert, skyldes det at vi har vært uenige om kravene har vært berettiget.

Fylkeskommunens vurdering er at hevingen av kontrakten ikke er rettmessig, og vurderer hvordan dette skal håndteres kontraktsmessig og juridisk, skriver Anleggsmagasinet.

Kilde: tungt.no/anleggsmagasinet

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.157