E39 Stord-Os: Brukasse i aluminium kan være et konkurransedyktig alternativ til stål
Aluminium er et materialvalg som kan redusere kostnadene.
Det skriver Statens Vegvesen i en pressemelding.
- Vegvesenet har gjennomført et utviklingsprosjekt for bru over Langenuen på strekningen E39 Stord-Os for å finne potensial for kostnadsreduksjoner, sier Daniel Tran, risikoingeniør i Statens vegvesen.
Brua over Langenuen mellom Stord og Tysnes er kostnadsberegnet til omlag fem milliarder kroner inkludert merverdiavgift, usikkerhet og byggherrekostnader. Det er planlagt fire-felts motorvei og 110 km/t på strekningen. Hovedspennet til hengebrua er om lag 1200 meter. Ei brukasse i aluminium kan redusere kostnadene med anslagsvis 14 millioner kroner.
Aluminium kan innehalde opp mot 70 prosent resirkulert materiale
- Aluminium har en rekke fordelr. Ei aluminiumsbru korroderer ikke fordi oksidbelegget til aluminium beskytter mot korrosjon. Maling er derfor ikke nødvendig. Aluminiumen i brua kan inneholde opp mot 70 prosent resirkulert materiale, derfor er aluminium både et klimavennlig og kostnadsreduserende materialvalg, poengterer Tran.
Gode muligheter for norsk næringsliv
- At det er mulig å kunne bygge brukasse i aluminium påvirker markedet, og vil gi økt konkurranse. Dette kan føre til at kostnader for byggingen blir lavere, sier Tran.
- Å velge aluminium gir muligheter for norsk nærlingsliv siden verftene her til lands har svært høy kompetanse på bygging av aluminium, men gode produsenter finnes også i utlandet. Siden vi tidligere har utført en konseptstudie med konvensjonell brukasse i stål, har det blitt et godt sammenligningsgrunnlag for å sjekke om aluminiumsalternativet kunne være konkurransedyktig, forklarer han.
Tran sier at forskningen viser at det er mulig å bygge brukassa med stor grad av lokalt innhold ved aluminiumsverksteder i nærlheten av brukryssingslokasjonen. I tillegg blir det foreslått å etablere en samlebåndfabrikk som til fulle kan utnytte effektiviteten fra automatiske sveise- og byggeteknikker.
Kort om utviklingsprosjektet:
Utviklingsprosjektet i regi av Statens vegvesen er et samarbeid mellom Dr. techn. Olav Olsen, Hydro, Leirvik AS, NTNU og SINTEF. Dr. techn. Olav Olsen har ledet utviklingsprosjektet. Designforslagene i tidligfasen har vært gjenstand for gjennomgang og uavhengige analyser av DNV GL, som har hatt rollen som verifikatør.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Statens Vegvesen