23948sdkhjf

Nye Mjøsbroa: Lettere og lavere CO2-utslipp gjennom bruk av tre

De høye miljøambisjonene for ny Mjøsbro, har materialisert seg gjennom blant annet at leverandøren vil benytte tre for å skape en lettere konstruksjon og redusere klimagassutslippet.

Nye Veier har valgt å gå videre med det belgiske entreprenørselskapet BESIX og italienske Rizzani til konkretiseringsfasen for regulering, prosjektering og bygging av ny firefelts motorvei fra Moelv til Roterud i Innlandet.

Les også: Rambøll vant store grunnervervskontrakter

Oppdraget inkluderer bygging av ny firefelts-bro over Mjøsa, der de to selskapene har lagt fram et brukonsept med utstrakt bruk av tre for å oppnå best mulig klimaregnskap.

JV BESIX / Rizzani har norske AF Gruppen som underentreprenør. Multiconsult er rådgiver for entreprenørgrupperingen.

17 prosent lettere

– Valg av tre i en gitterdragerløsning i konstruksjonen reduserer vekten av overbygningen med 17 prosent sammenlignet med bruk av betong. Dette reduserer videre omfanget av fundamenteringen som igjen er positivt både for CO2-regnskapet og totalkostnaden på byggeprosjektet, sier Øyvind Moshagen, utbyggingsdirektør i Nye Veier

Oppstart i juni

Konkretiseringsfasen mellom Nye Veier og entreprenørgrupperingen starter opp i juni og avsluttes i løpet av august. Etter avsluttet konkretiseringsfase signeres kontrakten for integrert samhandling. Kontrakten har en budsjettpris på 2,55 milliarder kroner, ekskl. mva.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.096